• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2020.tde-07122021-155514
Document
Auteur
Nom complet
Eric Felipe Schneider de Almeida
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Carlos, 2020
Directeur
Jury
Bettini, Humberto Filipe de Andrade Januário (Président)
Pitombo, Cira Souza
Souza Filho, Hildo Meirelles de
Titre en anglais
Internationalization in the airline industry: econometric relations among business models, brand, alliances, and institutions
Mots-clés en anglais
Air Transport Industry
Decision Rights
Institutional Environment
Internationalization
Property Rights
Resumé en anglais
Air transport firms are characterized by their network nature and market expansion through connecting different economic locations, e.g. cities and countries. From a new institutional economics perspective - which provides a comprehensive framework in analyzing network infrastructures such as air transport industry - airline internationalization phenomena have been little explored. Through a quantitative investigation, this text seeks a broader understanding of existent relations among business models, brand, strategic alliances and institutions that may impact management decisions on airline internationalization. By choosing decision rights sharing via an organizational form (membership in airline alliance) and a property right (brand licensing) as internationalization criteria, an econometric model has been developed to account for different institutional environments against different airline modes of operation. Some conclusions were drawn about how companies strategically develop their internationalization process. Regarding special test variables, brand internationalization and alliance membership are negatively correlated within this internationalization scope, especially in the case of low cost carriers, steering to a discussion about modes of entry chosen by carriers according to the institutional "openness" given by countries and strategies of resources allocation of each airline sampled.
Titre en portugais
Internacionalização na indústria de transporte aéreo: relações econométricas entre modelos de negócio, marca, alianças e instituições
Mots-clés en portugais
Ambiente Institucional
Direitos de Decisão
Direitos de Propriedade
Indústria do Transporte Aéreo
Internacionalização
Resumé en portugais
Empresas de transporte aéreo são caracterizadas por sua estrutura de redes (malhas aéreas) e expansão de mercado conectando diferentes sistemas econômicos, por exemplo, cidades e países. Por uma perspectiva da nova economia institucional – a qual fornece um abrangente arcabouço de análise de indústrias de rede – a internacionalização de empresas aéreas tem sido pouco explorada. Sob uma ótica quantitativa, esse texto visa um maior entendimento das relações existentes entre modelos de negócio, marca, alianças estratégicas e instituições, as quais podem impactar decisões de gestão na internacionalização de empresas aéreas. Escolhendo o compartilhamento de direitos de decisão em uma forma organizacional (membresia em alianças de empresas aéreas) e de direitos de propriedade (licenciamento da marca) como critérios de internacionalização, um modelo econométrico foi desenvolvido para testar diferentes ambientes institucionais contra diferentes modos de operações de empresas aéreas. Algumas conclusões foram obtidas com respeito a como linhas aéreas estrategicamente desenvolvem seus processos de internacionalização. Olhando para algumas variáveis testadas, internacionalização da marca e participação em alianças estão negativamente correlacionadas nesse escopo de internacionalização, especialmente no caso das companhias low cost, guiando esse estudo para uma discussão sobre os modos de entrada escolhidos pelas empresas aéreas conforme a "abertura" institucional dada por cada país e a estratégia de utilização de recursos de cada empresa na amostra.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2021-12-08
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.