• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2020.tde-07022022-172521
Document
Author
Full name
Thales Martins Ponciano
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2020
Supervisor
Committee
Costa, Janaina Mascarenhas Hornos da (President)
Amaral, Creusa Sayuri Tahara
Morais, Isabela Carvalho de
Title in Portuguese
Aplicação do método Teste de Conceito em um projeto de User-Centered Design
Keywords in Portuguese
Conceito de produto
Engenheiros novatos
Envolvimento do usuário
Prototipagem
UCD
Abstract in Portuguese
Incluir informações sobre a necessidade dos usuários em produtos com fins lucrativos é fundamental para o User-Centred Design (UCD). No entanto, existe na literatura atual uma carência de métodos para ajudar os desenvolvedores a envolver usuários e coletar tais informações na fase inicial do Processo de Desenvolvimento de Produto (PDP), quando o conceito do produto ainda precisa ser elaborado. Essa falta é mais crítica quando os desenvolvedores e engenheiros têm pouca ou nenhuma experiência no envolvimento de usuários no PDP. Este trabalho apresenta uma nova versão do método Teste de Conceito para avaliar o conceito de produto através do envolvimento de usuários com protótipos de baixa fidelidade. A nova versão do método foi utilizada em um case research com estudantes de engenharia em um ambiente de aprendizagem de uma universidade pública brasileira. A análise qualitativa do case research ocorreu por meio dos áudios dos observadores, dos resultados do quadro do método e de relatórios dos estudantes de engenharia. Esses dados revelaram a eficácia do método de Teste de Conceito para auxiliar grupos de desenvolvedores sem experiência com o uso de protótipos e a abordagem UCD. O uso de funções de protótipo para envolver os usuários trouxe informações relevantes para o projeto e é extremamente benéfico para envolver usuários sem um nível de especialização. Acredita-se que o teste de conceito seja eficaz para que a equipe de desenvolvedores envolva os usuários em seus projetos por meio de protótipos, mas deve funcionar como um complemento aos métodos de gerenciamento de requisitos nas demais etapas de desenvolvimento.
Title in English
Application of the Concept Test method in a User-Centered Design project
Keywords in English
Novice engineers
Product concept
Prototyping
UCD
User involvement
Abstract in English
Including information about users' needs in for-profit products is fundamental for User-Centered Design (UCD). However, in the current literature there is a lack of methods to help developers to involve users and collect such information in the initial phase of the Product Development Process (PDP), when the product concept still needs improvement. This lack is most critical when developers and engineers have little or no experience in engaging users in the PDP. This work presents a new version of the Concept Test method to evaluate the product concept through the involvement of users with low-fidelity prototypes. The new version of the method was used in a case research with engineering students in a learning environment at a Brazilian public university. The qualitative analysis of the case research took place through the observers' audios, the results of the method table and reports from the engineering students. These data revealed the effectiveness of the Concept Test method to assist groups of developers with no experience using prototypes and the UCD approach. The use of prototype functions to involve users has brought relevant information to the project and is extremely beneficial for involving users without a level of expertise. The concept test is believed to be effective for the developer team to involve users in their projects through prototypes, but it should work as a complement o the requirements management methods in the other stages of development.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-02-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.