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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2020.tde-06022020-153219
Document
Author
Full name
Eduardo Marques
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2019
Supervisor
Committee
Musetti, Marcel Andreotti (President)
Schalch, Valdir
Serra, Sheyla Mara Baptista
Title in Portuguese
Proposição e análise econômica de arranjos logísticos para a gestão e reciclagem de resíduos da construção civil em consórcios intermunicipais
Keywords in Portuguese
consórcios intermunicipais
municípios de pequeno porte
reciclagem
resíduos da construção civil
viabilidade econômica
Abstract in Portuguese
A gestão adequada dos resíduos da construção civil (RCC) é um desafio para grande parte dos municípios brasileiros que veem na coleta, transporte e destinação final uma operação onerosa aos cofres públicos, em especial nos municípios de pequeno e médio porte que, apesar de corresponderem a maioria dos municípios brasileiros (94,4% possuem até 100.000 habitantes), concentram uma pequena parcela dos projetos de gestão e reciclagem de RCC. Neste contexto, os consórcios intermunicipais surgem como uma alternativa de viabilização de projetos, a partir do princípio de que a busca de parcerias pode ser uma opção mais atrativa e econômica. Com esse quadro de referência, este trabalho teve como objetivo avaliar a viabilidade de arranjos logísticos para a implantação de infraestruturas de gerenciamento e reciclagem de RCC em consórcios intermunicipais. A pesquisa foi dividida em quatro etapas. Na primeira foi realizada uma revisão bibliográfica sobre os principais aspetos pertinentes aos RCC, seu gerenciamento e reciclagem, consórcios intermunicipais e análise econômica de projetos. Na segunda etapa foram propostos e analisados 6 cenários de arranjos logísticos para a implantação do consórcio incluindo diferentes tipos de compartilhamento de recursos. Na terceira etapa, com os cenários definidos, foi proposta uma sistemática de avaliação de viabilidade econômica envolvendo a caracterização do projeto e análises determinísticas e estocásticas de viabilidade econômica. Na quarta etapa, o trabalho incluiu a aplicação da sistemática proposta em um caso real para a análise da viabilidade do consórcio em um conjunto de municípios no interior do estado de São Paulo. Os principais resultados dessa pesquisa são que os projetos de investimento para a gestão e reciclagem de RCC em consórcios podem adquirir viabilidade econômica desde que as infraestruturas sejam implantadas de forma eficiente e coordenada. Enquanto a opção sem cooperação entre os municípios resultou em um projeto de investimento com uma TIR de -24,71% e um VPL de R$ -19.805.086, sem recuperação do capital investido, a formação de um consórcio entre os municípios resultou em uma TIR de 20,05% e um VPL de R$5.173.930,49 com um payback de 13 anos. Os resultados mostraram que a opção consorciada pode trazer redução de custos e ganho de escala impactando de forma significativa o desempenho operacional e financeiro do projeto.
Title in English
Proposition and economic analysis of logistic arrangements for the management and recycling of construction waste in intermunicipal consortia
Keywords in English
construction waste
economic feasibility
intermunicipal consortia
recycling
small municipalities
Abstract in English
The management of Construction Waste (CW) is a challenge for most of the Brazilian municipalities that see a costly operation in the collection, transportation and final destination of construction waste. This problem is even more pronounced in small and medium-sized municipalities that, although they correspond to most Brazilian municipalities (94.4% have up to 100,000 inhabitants), concentrate a small part of CW's management and recycling projects. In this context, intermunicipal consortia appear as an alternative for project viability, based on the principle that the search for partnerships and the gain of scale can be a more attractive and economic option. With this reference framework, this work aimed to evaluate the feasibility of logistic arrangements for the implementation of CW management and recycling infrastructures in intermunicipal consortia. The research was divided into four stages. In the first, a literature review was carried out on the main aspects of CW, its management and recycling, intermunicipal consortia and economic analysis of projects. In the second stage, 6 logistical arrangements were proposed and analyzed for the consortium's implementation, including different types of resource sharing. In the third stage, with the defined arrangements, a system of economic viability evaluation was proposed, involving the characterization of the project and deterministic and stochastic analyzes of economic feasibility. In the fourth stage, it was also included the application of the systematic proposed in a case study to analyze the feasibility of the arrangements developed in a set of municipalities in the state of São Paulo. The main results of this research are that the investment projects for the management and recycling of CW in consortia can be economically viable if the infrastructures are implemented in an efficient and coordinated way. While the option without cooperation between municipalities resulted in an investment project with an IRR of -24.71% and a NPV of R $ -19,805,086, without recovery of the invested capital, the formation of a consortium between municipalities resulted in an IRR of 20.05% and a NPV of $ 5,173,930.49 with a 13-year payback. The results showed that the consortium option can bring cost reduction and scale gain, impacting the operational and financial performance of the project.
 
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Publishing Date
2020-02-11
 
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