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Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.18.2012.tde-11102012-111244
Document
Author
Full name
Mateus Moreira de Souza
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2012
Supervisor
Committee
Belo, Eduardo Morgado (President)
Greco Junior, Paulo Celso
Moraes Junior, Paulo
Title in Portuguese
Sistema de controle de atitude para modelo de VLS fixo com 3 graus de liberdade
Keywords in Portuguese
Alocação de pólos
Controle de atitude
Foguete
PID
Veículo lançador de satélite
Abstract in Portuguese
O sistema de controle por alocação dos pólos com filtro foi utilizado para controlar a atitude de um modelo de veículo lançador de satélites. Com este intuito, foram confeccionados um modelo e uma base de fixação que permite a movimentação nos três graus de liberdade. Utilizando a resposta à entrada degrau em conjunto com um sistema de controle PID obtido de forma empírica para estabilizar o sistema, as características da planta foram identificadas e então o sistema de controle por alocação de pólos foi projetado. Este sistema apresentou uma oscilação em torno da referência com amplitude menor do que 0,5° e tempo de pico para a entrada degrau na ordem de 2,17 segundos. Um segundo controlador PID foi projetado de forma analítica para se obter uma referência, porém apresentou resposta com características inferiores ao controlador por alocação de pólos. Os dois sistemas de controle projetados conseguem manter o modelo estável mesmo quando um dos motores é desligado.
Title in English
Attitude control system for fixed SLV model with 3 degree of freedom
Keywords in English
Attitude control
PID
Pole placement
Rocket
Satellite launch vehicle
Abstract in English
Pole placement control system with filter was implemented to control the attitude of a satellite launch vehicle model. With this purpose, a model and a fixing base with three degrees of freedom was made. Utilizing the system response to step input with PID controller empirically designed to stabilize the system, the model characteristics were identified and the pole placement control system was designed. This system oscillated around the reference with amplitude smaller than 0.5° and peak time around 2.17 seconds. Another PID controller was designed analytically for reference, however the pole placement controller had better response characteristics than the PID controller. Both controllers can stabilize the system even when one engine is shut off.
 
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Publishing Date
2012-10-11
 
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