• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.18.2008.tde-06022009-150902
Document
Author
Full name
Telma Cristina Pichioli de Carvalho
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2008
Supervisor
Committee
Basso, Admir (President)
Caram, Rosana Maria
Mello, Maria Aparecida
Palhares, Marina Silveira
Roriz, Mauricio
Title in Portuguese
Arquitetura escolar inclusiva: construindo espaço para educação infantil
Keywords in Portuguese
Acessibilidade
Arquitetura escolar
Diretrizes de projeto
Educação infantil
Ergonomia
Inclusão infantil
Abstract in Portuguese
Este trabalho trata da adequação do espaço para a escola infantil como um dos requisitos básicos para a inclusão da criança com necessidade especial. A pesquisa foi direcionada para as necessidades especiais físicas e visuais pois são as que demandam maiores adequações no espaço físico. O objetivo é o de lançar diretrizes de projeto arquitetônico para escolas de educação infantil, tornando esses espaços adequados às crianças com necessidades físicas e visuais. Desta forma, as crianças terão mais autonomia para vivenciar o espaço escolar e terão melhores condições de aprendizagem. O ambiente escolar deve oferecer espaços seguros, acessíveis e compatíveis com a metodologia pedagógica. Foi realizada uma pesquisa junto às escolas de educação infantil na cidade de São Carlos que atendiam em 2006, crianças com necessidades especiais, para detectar os problemas espaciais nos ambientes escolares infantis. Para coleta de dados foram utilizados vários procedimentos: entrevistas com diretores, aplicação de questionários aos pais e professores, realização de desenhos temáticos pelos alunos, fotografias e vistorias técnicas. Com base nos resultados da coleta de dados e levantamento bibliográfico, no final são apresentadas diretrizes de projeto arquitetônico. Tais diretrizes têm como objetivo tornar adequados os edifícios escolares destinados à educação infantil, otimizando o desempenho das crianças, principalmente das que apresentam necessidades especiais.
Title in English
Architecture inclusive education: building space for early childhood education
Keywords in English
Accessibility
Ergonomy
Guidelines of the project
Pre-school and child inclusion
School architecture
Abstract in English
This work deals with adapting pre-school environments as one of the basic requirements to include children with special needs. The research was conducted for special physical and visual needs as they require more adaptations in a physical environment. The aim is to set guidelines of the architectural project for pre-schools making these environments suitable for children with physical and visual needs. Taking this into account, children will be more autonomous to experience the school environment, as well as have better learning conditions. The school environment should offer safe and accessible spaces which are compatible with the educational methodology. Research was carried out in pre-schools in the city of São Carlos attending children with special needs in 2006 to detect spatial problems in pre-school environments. In order to collect the data, various procedures were used: interviews with directors, asking parents and teachers to fill in questionnaires, asking the pupils to draw pictures of various themes, photographs and technical inspections. Based on the results from the data collection and literature review, at the end of the work guidelines of the architectural project are presented. The aim of these guidelines is to adapt pre-school buildings optimizing the performance of the children, mainly of those who have special needs.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2009-02-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.