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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2002.tde-24052024-101716
Document
Author
Full name
Alexandre Pereira Salgado Junior
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2002
Supervisor
Committee
Escrivao Filho, Edmundo (President)
Colenci Junior, Alfredo
Oliveira, Marcio Mattos Borges de
Title in Portuguese
O uso da videoconferência na negociação empresarial : um estudo de caso
Keywords in Portuguese
globalização
negociação empresarial
videoconferência
Abstract in Portuguese
O mundo dos negócios é hoje extremamente rápido e competitivo. Decisões oportunas constituem a alma de qualquer negócio. Elas devem ser rápidas e efetivas, freqüentemente envolvendo membros de uma equipe em vários lugares do país ou ao redor do mundo. Nesse novo ambiente, que se torna a cada dia mais universal, a rapidez na tomada de decisões é um fator fundamental para o bom desempenho das empresas. Face ao constante crescimento do fluxo de informações gerados nos últimos anos, o abiente empresarial vem vivenciando inúmeras mudanças nos aspectos relacionados à administração dessas informações. Elas podem determinar o fracasso ou o sucesso de uma negociação. Face a esse contexto, o presente trabalho tem como objetivo identificar os benefícios e testrições que a videoconferência exerce sobre a velcodiade na tomada de decisões dentro do processo de negociação empresarial entre clientes, fornecedores e filiais localizados em qualquer local do planeta. Para isso, são analisados teorias e posicionamento sobre questões relativas à utilização da videoconferência na negociação empresarial tais como a crescente demanda por esse tipo de tecnologia, perfil do negociador e impacto da tecnologia de videoconferência no processo de negocição nos aspectos relacionados a custos, agilidade e flexibilidade de informações. Além disso, foi feito um estudo de caso na empresa 3M que utilza a tecnologia de videoconferência para se relacionar em processos de negociação empresarial com seus clientes, fornecedores e filiais. A análise dos dados, complementada com o estudo das teorias em questão, leva à conclusão de que esse tipo de tecnologia apresenta algumas pequenas restrições, porém quando comparadas com seus benefícios, o balanço é positivo. Isso nos mostra que esse tipo de tecnologia é recomendado para alguns modelos de empresa
Title in English
The use of video conference in business negotiation : a study case
Keywords in English
business negotiation
global proportions
vídeo conference
Abstract in English
Nowadays the business world is extremely fast and competitive. Prompt decisions constitute the essence of any business. Such decisions have to be taken quickly and effectively and they frequently involve members of a team in severa! places around the country or even around the world. In this new environment, which gets more and more global proporportions everyday, the promptness of decisions making is a factor of the utmost importance for the enterprises' good performance. Due to the constant growth of information flow created over the last years, the business environment has been experiencing countless changes in relation to the management of such information. It can lead to the failure or the success of a negotiation. Taking this context into consideration, the present work aims at identifying the benefits and restrictions video conference exerts over the promptness of decision taking within the business negotiation process among clients, suppliers and branches situated at any place on the planet.To doso theories are analyzed as well as positions concerning the questions related to the use of vídeo conference in business negotiation, such as the growing demand for this sort oftechnology, the profile ofthe negotiator and the impact of the video conference technology in the negotiation process, as far as aspects related to cost are concemed, as well as agility and information flexibility. Besides, it was a case study conducted at 3M, which uses video conference technology to relate to clients, suppliers and branches during the process of business negotiation. The analysis of the data, supplemented with the study of the pertaining theories, leads to the conclusion that this sort of technology exhibits some minor restrictions, however, when compared with the benefits, the benefits overweigh the drawbacks. This shows us that this sort of technology is recommended to some models of enterprises.
 
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Publishing Date
2024-05-24
 
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