• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2002.tde-23052024-163450
Document
Author
Full name
Neli Regina da Silveira Almeida Prado
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2002
Supervisor
Committee
Cazarini, Edson Walmir (President)
Baranauskas, José Augusto
Traina, Antônio Fernando
Title in Portuguese
Uma arquitetura para ambientes de ensino-aprendizagem utilizando o modelo dos sistemas tutores inteligentes e agentes
Keywords in Portuguese
agentes Inteligentes
inteligência artificial distribuída
sistemas tutores inteligentes
Abstract in Portuguese
O ensino auxiliado por computador é uma alternativa atrativa de apoio aos estudantes que aprendem acompanhados por tutores humanos e também para os estudantes que aprendem sozinhos. Das diversas ferramentas computacionais de apoio ao ensino, destacam-se os Sistemas Tutores Inteligentes. Pesquisas recentes tem demonstrado a validade de utilizar conceitos e técnicas de inteligência artificial para a construção de ambientes de ensino-aprendizagem. Este trabalho propõe o uso de agentes inteligentes no desenvolvimento de ambientes de ensino-aprendizagem. Parte, a princípio, da conceituação de ambientes de ensino-aprendizagem e de agentes inteligentes. O estudo de agentes inteligentes envolve um variado número de propostas relativas a teorias de agentes, que dizem respeito às especificações das propriedades que os agentes devem possuir, a classificação destes agentes e as formas nas quais os mesmos podem ser organizados. Em seguida, apresenta ferramentas computacionais para apoiar o desenvolvimento de agentes. E, finalmente propõe uma arquitetura que é fundamentada no modelo dos sistemas tutores inteligentes, cujos componentes são implementados através da tecnologia de agentes e organizados a partir de conceitos da inteligência artificial distribuída. A arquitetura proposta busca trabalhar com aspectos relacionados a modularidade, flexibilidade e possibilidades de expansão de tais ambientes
Title in English
An architecture for learning enviromnents based on Intelligent tutoring systems' model and agents
Keywords in English
distributed artificial intelligence
intelligent agents
intelligent tutoring systems
Abstract in English
Computer-aided teaching is an attractive choice for supporting both tutor assisted and self-learning students. Among the various teaching tools, are the Intelligent Tutoring Systems. Recent research has pointed out the benefits of employing artificial intelligence concepts and techniques for building learning environments. This work proposes the usage of intelligent agents on the development of learning environments. Its starting point is the conceptualisation of learning environments and intelligent agents. The study of intelligent agents encompasses a varied number of proposals with regard to Agent's theories, which deal with the properties' specifications for those agents; their classification and the ways by which they can be organised. Next, the work presents computer tools for supporting the development of agents. Finally, it proposes an architecture based on intelligent tutor systems, whose components are implemented upon the agent's technology and organised from the concepts of distributed artificial intelligence. The proposed architecture considers aspects related to modularity, flexibility and growing potential of those environments
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-05-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.