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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2003.tde-22052024-162019
Document
Author
Full name
Cleide Maria da Silva
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2003
Supervisor
Committee
Cazarini, Edson Walmir (President)
Guerrini, Fabio Muller
Silva, Ethel Cristina Chiari da
Title in Portuguese
A gestão do conhecimento: obtenção e disseminação, estudo de caso em uma empresa fabricante de móveis rústicos
Keywords in Portuguese
análise
concorrência
conhecimento
empresa
gestão
globalização
indústria
modelagem organizacional
pesquisa de campo
recursos humanos
tácito
Abstract in Portuguese
O trabalho foi desenvolvido para compreender como ocorre a identificação, obtenção e disseminação do conhecimento numa empresa de móveis de madeira, a "Móveis Rústicos". Essa questão está intimamente ligada à gestão do conhecimento, assunto este de grande repercussão, nos últimos anos, tanto no meio acadêmico quanto empresarial, como forma de competição das organizações num ambiente de mudanças e instabilidade. Alguns problemas constatados nas pequenas empresas, que dificultam sua concorrência frente à globalização consistem em treinamento inadequado de recursos humanos, falta de controle de qualidade, falta de avaliação de produtividade e sub-utilização da tecnologia computacional. Na busca do atendimento aos objetivos específicos foram discutidos os conceitos e a teoria da gestão do conhecimento e apresentadas as características da indústria brasileira de móveis. Assim como fez-se uma apresentação do EKD (Enterprise Knowledge Development), uma metodologia da Modelagem Organizacional que visa recolher e registrar dados da organização estudada e seus componentes. Esses fundamentos teóricos serviram de base para a estruturação da pesquisa de campo, bem como análise de seus resultados. Para conhecer a forma como a empresa tem identificado suas necessidades de conhecimento, obtido e disseminado entre os colaboradores foram feitos levantamentos de documentos, entrevistas com gerentes e funcionários. Observou-se que a identificação, obtenção e disseminação do conhecimento na empresa "Móveis Rústicos" começa com a prática, é adquirido através dela e, de uma maneira ou de outra, a ela reverte, sendo utilizada em grande parte o conhecimento tácito
Title in English
The knowledge management : obtainment and dissemination, study of a case in a manufacturer industry of rustic furniture
Keywords in English
analysis
competition
enterprise
field research
globalization
humans resources
industry
knowledge
management
modeling
organization
tacit
Abstract in English
The work was developed to understand how the identification occurs, obtainment and dissemination of knowledge in a wood furniture company, the "Rustic Furniture". This topic is innerly linked to the knowledge management, a very repercussive question, in the last years, not only in the academic but also in the enterprise area, as a competion way of the organizers in a changing and instability environment. Some evidenced problems in small industries, that make it difficult for their competition in front of the globalization, consist on inadequated training of human resources, lack of quality control, lack of productivity valuation and sub-use of computational technology. In the search of the attendance for the specific objectives, the conceptions and the theory of the knowledge management were discussed and the brazilian furniture industry characteristics were presented. As it was done, the presentation of the EKD (Enterprise Knowledge Development), a methodology of Organizational Modeling that seeks to collect and to register data of the studied organization and its components. These theoretical basis were the support for the structuralization of the field research, as well as the analysis of its results. To understand how the company has identified its necessities of knowledge, obtained and disseminated among the collaborators, surveys of documents, interviews with managers and employees had been made. It was observed that the identification, obtainment and dissemination of knowledge at "Rustic Furniture" company stars with practice, it's obtained through it and, in a way or another, it reverts to itself, and the tacit knowledge has been used a lot
 
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Publishing Date
2024-05-22
 
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