• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.18.2010.tde-17012011-113428
Document
Author
Full name
Cesar Augusto Campos de Araujo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2010
Supervisor
Committee
Rentes, Antonio Freitas (President)
Agostinho, Oswaldo Luiz
Bremer, Carlos Frederico
Godinho Filho, Moacir
Miyake, Dario Ikuo
Title in Portuguese
Modelo de relacionamento entre causas e estratégias associadas à variação na utilização da capacidade de recursos produtivos em ambientes de empresas enxutas
Keywords in Portuguese
Empresa enxuta
Integração vendas e produção
Manufatura enxuta
Nivelamento da produção
Nivelamento de demanda
Abstract in Portuguese
Podemos perceber muitos avanços e progressos na sistemática de gestão e controle de sistemas produtivos. Estes avanços têm sido reportados tanto por especialistas acadêmicos quanto por gestores e formadores de opinião. Técnicas inovadoras de administração e gestão em diversas áreas e processos de negócio (tais como desenvolvimento de produtos, logística integrada e cadeias de suprimentos, gestão da qualidade, estratégias de vendas diferenciadas, etc.) têm impulsionado melhores resultados de forma cada vez mais dinâmica. Fazem parte deste contexto, em especial, os conceitos da Produção Enxuta, que não se limitam aos aspectos técnicos e podem permear os diversos níveis e áreas de uma organização. No entanto, podem ser relatados diversos problemas (e, portanto, oportunidades) relacionados à falta de um tratamento sistêmico para lidar com a variação (ou desnivelamento) na utilização da capacidade produtiva, dentre os quais podemos destacar: vendas desbalanceadas em relação à capacidade do sistema produtivo (em termos de volume e/ou variedade), desnivelamento de vendas ao longo de determinados períodos (ao longo do mês, por exemplo), sistemas de premiação e desempenho que desencorajam a adoção de comportamentos nivelados, etc. Este trabalho explora referências bibliográficas acerca das principais fontes causadoras deste tipo de comportamento desnivelado e, em seguida, será apresentado um modelo simplificado para representação das entidades envolvidas e seus relacionamentos associados à geração de variabilidade. As principais causas e problemas serão relacionados neste modelo e, por fim, são apresentadas as principais soluções, ferramentas e dicas identificadas na literatura e em aplicações práticas na busca pela eliminação destes problemas.
Title in English
A relationship model between causes and strategies associated to production capacity variation on lean enterprise environment
Keywords in English
Demand leveling
Lean enterprise
Lean manufacturing
Sales and production integration
Abstract in English
Several advances and progress may be noticed regarding management and control issues of productive systems. These advances have been reported both by managers and by academic experts and opinion formers. Innovative techniques of administration and management in various areas and business processes (such as product development, integrated logistics and supply chain, quality management, sales strategies, differentiated, etc.) have driven to increasingly better results. Included in this context, are the Lean Production Principles, which are not limited to technical aspects and can permeate several areas and business processes of an organization with significant gains. However, they may be reported several problems (and opportunities) related to the lack of a systemic treatment to deal with the variability (or unevenness) of the demand for productive resources, among which we highlight: sales unbalanced in relation to the capacity of the production system (in terms of volume and/or variety of products mix), great variation of total sales among certain periods (during the month, for example), performance and reward systems that discourage the adoption of leveled behaviors. This paper explores bibliographical references on the variation of demand for productive resources and then will be presented a simplified model for representing the involved entities and their relationships associated with the generation of demand variation. The main causes and problems related to the creation of variability of demand will be related to this model. Finally, we present some solutions, tips and tools identified in the literature and practical applications in the quest to eliminate these problems.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-03-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.