• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.18.2008.tde-14012009-225604
Document
Author
Full name
Ana Paula do Carmo Marcheti Ferraz
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2008
Supervisor
Committee
Cazarini, Edson Walmir (President)
Campos, Juliane Aparecida de Paula Perez
Caritá, Edilson Carlos
Kuri, Nidia Pavan
Silva, Antonio Nelson Rodrigues da
Title in Portuguese
Instrumento para facilitar o processo de planejamento e desenvolvimento de materiais instrucionais para a modalidade a distância
Keywords in Portuguese
Design instrucional
Educação à distância
Estilos de ensino e aprendizagem
Material instrucional
Taxonomia de objetivos cognitivos
Abstract in Portuguese
Com o significativo crescimento da Educação a Distância (EaD), surge a preocupação e a necessidade de um olhar qualitativo diferenciado para todas as atividades que estão, direta ou indiretamente, relacionadas à área. Esse olhar qualitativo deve ser embasado em pressupostos científicos e não em empirismo, como se vê no encaminhamento dado por diversas instituições. Considerando que a qualidade do todo é conseguida pela qualidade das partes que o compõem, a da educação a distância é conseguida por meio da somatória da qualidade da execução de diversas atividades - como tutoria, gestão e coordenação de processo, dentre outras - e dos instrumentos utilizados - como material instrucional (MI) e sistemas gestores de aprendizagem -, que devem estar integrados não apenas ao contexto educacional ao qual pertencem, mas também a uma realidade flexível e dinâmica, imposta pela própria modalidade. O foco desse trabalho está na qualidade do processo de planejamento de um MI, considerado como o instrumento que integra agentes, atividades, tecnologias e estratégias de ensino e aprendizagem. A partir de uma profunda atividade de pesquisa bibliográfica relacionada à EaD, aos estilos de ensino e aprendizagem, à taxonomia de objetivos cognitivos e às mídias, de caráter exploratório e prático, propõe-se a utilização de uma diretriz para planejar materiais instrucionais, tendo como objetivo o efetivo desenvolvimento cognitivo, realizado por meio da estimulação e motivação para aquisição de novos conhecimentos, de competências, de habilidades, e direcionando para uma mudança de atitude em relação ao saber adquirido.
Title in English
A framework for planning instructional subject matter for distance education
Keywords in English
Distance education
Instructional content
Instructional design
Instructional subject matter
Learning and teaching styles
Taxonomy of educational objectives
Abstract in English
With the significant increase in Distance Education (DE) there is a significant and different concern about the quality related to all activities that are directly or indirectly related to it. Whereas the quality of the whole is achieved by the quality of its parts; at distance education this is achieved through the summation of the quality of different activities such as mentoring, tutoring, educational management, among others, as well as the instruments used as instructional subject matter (ISM), learning manager systems (LMS), which should be integrated not only to the educational context to which they belong, but also to a flexible and dynamic reality imposed by the modality. The focus of this work is at the quality of the process of planning ISM as it has been considered the instrument that integrates staffs, technology and learning/teaching strategies. Based on the bibliographical revision about distance education, learning and teaching styles, medias and taxonomy of educational objectives a framework for planning ISB was designed and it was submitted to specialists' critiques, suggestions and considerations to verify its consistency and applicability toward the effectiveness cognitive development achieved by means of stimulation and motivation for new knowledge, skills, ability the acquisition and consequently to a change of attitude towards the of what has been perceived, discovered, or learned.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2009-02-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.