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Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.18.2018.tde-26012018-192846
Document
Auteur
Nom complet
Vânia Maria Pessôa Pampôlha
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Carlos, 1999
Directeur
Jury
Silva, Antônio Nélson Rodrigues da (Président)
Brasileiro, Luzenira Alves
Faria, Carlos Alberto
Ferraz, Antonio Clóvis Pinto
Sant'Anna, José Alex
Titre en portugais
Espalhamento urbano e consumo de energia para transportes: o caso das capitais brasileiras
Mots-clés en portugais
Capitais brasileiras
Consumo de energia
Espalhamento urbano
Resumé en portugais
Neste trabalho apresenta-se um modelo que relaciona variáveis da forma urbana com o gasto de energia com transporte nas Capitais do Brasil. Na literatura sobre planejamento urbano, menciona-se que a densidade urbana tem significativa influência no consumo de energia. Este consumo pode ser medido, em parte, pelo combustível que é gasto relativo aos meios de transportes utilizados no meio urbano. Para isto foram selecionadas, nas 27 capitais do país, aspectos relativos à população, área territorial das cidades, número de veículos em circulação e consumo de combustível (por tipo), além de variáveis relacionadas a aspectos espaciais das áreas urbanizadas em que se situam estas capitais. Os resultados obtidos apontam o impacto do espalhamento no consumo de energia com transporte urbano. Os resultados das análises mostram que, juntamente com a população, as variáveis espaciais são fatores importantes no consumo de energia por transporte, respondendo por cerca de 92% da variação observada.
Titre en anglais
Urban sprawl and energy use for transportation: the case of state capitals in Brazil
Mots-clés en anglais
Brazilian capitals
Energy consumption
Urban sprawl
Resumé en anglais
The relationship of some variables describing the urban form and the amount of energy consumed with transportation in the state capitals in Brazil is investigated in this work. Urban densities are often mentioned in the urban planning literature as one of the most important variables influencing energy use. The energy consumed for transportation may be measured, in some way, by the quantity of fuel used in different modes of transportation in urban areas. Information about population, urban area, number of vehicles and fuel (the available types in each city) consumption of the 27 state capitals in Brazil, along with variables describing the spatial features of the urbanized areas in which the capitals are located, have been gathered in order to reach the main objective of this work. The results found emphasize the impact of urban sprawl on the amount of energy used for urban transportation. The analyses results indicated that spatial variables are, together with population, responsible for about 92 per cent of the variation in the energy consumed for urban transportation.
 
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Date de Publication
2018-01-29
 
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