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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2016.tde-14042016-144045
Document
Author
Full name
Rômulo Saraiva Xerez
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2002
Supervisor
Committee
Widmer, João Alexandre (President)
Lima Neto, Oswaldo Cavalcanti da Costa
Setti, José Reynaldo Anselmo
Title in Portuguese
Método comparativo de desempenho para interseções em nível de rodovias de pista simples
Keywords in Portuguese
Atraso
Capacidade
Conflitos
Custo
Interseções
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa propõe um método que compara o desempenho de interseções através de quatro medidas: número de conflitos de tráfego, capacidade integral de processamento, atraso e espera média e custo de construção. O método foi aplicado a um grupo de seis interseções, três configurações alternativas e três variações do conceito trevo vazado, conceito básico adotado na grande maioria das interseções em nível de rodovias rurais brasileiras. Em paralelo, desenvolveu-se um método de conflitos baseado no conceito de conflito equivalente. O programa INTEGRATION foi utilizado no cálculo da capacidade integral de processamento e atraso e espera média. É apresentada uma planilha simplificada de custo de construção para obtenção dos orçamentos das interseções. Uma comparação de desempenhos é realizada para uma condição particular de capacidade de tráfego. Como o método permite a parametrização, ele pode também ser utilizado para avaliar outras condições operacionais. Conclui-se que, para as condições operacionais avaliadas, as configurações do tipo trevo vazado tem desempenho inferior a duas alternativas investigadas na pesquisa, a rotatória e a rotatória alongada com entrelaçamento.
Title in English
Comparative method of road intersection performance
Keywords in English
Capacity
Cost
Delay
Intersection
Traffic conflict
Abstract in English
This research proposes a method to compare road intersection performances through four measures: number of traffic conflicts, processing integral capacity, average delay and waiting time and construction cost. The method was applied to a group of six intersections, three alternative configurations of intersections and three variations of the "trevo vazado" concept, which is usual basic concept for projects of Brazilian road intersection. At the same time, a traffic conflict method, based on equivalent conflict concept, was developed. The INTEGRATION software was used to calculate the processing integral capacity and the average delays and waiting times. A simple construction cost table for estimating the construction cost of the intersections is presented. A performance comparison of the various intersection configurations is also presented for a particular level of processing capacity. As the method permits parametrization, it can be used to evaluate other operational conditions. It is concluded that, for the evaluated operational conditions, the configurations of the "trevo vazado" have an inferior performance than the roundabout and the along roundabout.
 
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Publishing Date
2016-04-14
 
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