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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.18.2002.tde-26092003-163308
Document
Author
Full name
Sérgio Luis da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2002
Supervisor
Committee
Rozenfeld, Henrique (President)
Gregolin, Jose Angelo Rodrigues
Rentes, Antonio Freitas
Takahashi, Sérgio
Toledo, Jose Carlos de
Title in Portuguese
Proposição de um modelo para caracterização das conversões do conhecimento no processo de desenvolvimento de produtos
Keywords in Portuguese
desenvolvimento de produtos
diagnóstico empresarial
gestão do conhecimento
indústria automobilística
Abstract in Portuguese
Um modelo de avaliação da gestão do conhecimento no processo de desenvolvimento de produtos é proposto, focalizado no relacionamento entre quatro tipos de conversões do conhecimento consolidadas teoricamente, e quatro dimensões integradas que formam o referido processo. Estas conversões são a socialização, a externalização, a combinação e a internalização, que se referem às relações entre dois tipos de conhecimentos, aqueles inerentes às habilidades pessoais, o tácito, e aqueles possíveis de verbalizar e registrar, o explícito. Tais conversões podem ocorrer na estratégia, organização, atividades e recursos, que são as dimensões que formam o processo de desenvolvimento de produtos. O referido relacionamento entre conversões e dimensões foi constatado por diversas hipóteses e melhores práticas que são, respectivamente, suposições e comprovações deste relacionamento em pontos específicos, formuladas com base em um extenso estudo da bibliografia. O conjunto destas hipóteses e melhores práticas forma o modelo de avaliação mencionado, que foi aplicado e validado em um amplo estudo de caso na indústria automobilística, em que ficou demonstrado sua viabilidade prática e efetividade na construção de uma visão completa sobre a situação em que se encontra a gestão do conhecimento no processo de desenvolvimento de produtos investigado. Este estudo propõe recomendações para a empresa e incrementos no conteúdo do modelo utilizado, comprovando a utilidade e a originalidade do modelo de avaliação para a realização do diagnóstico empresarial voltado à gestão do conhecimento no processo de desenvolvimento de produtos.
Title in English
Proposal of an characterization model of knowledge conversion in the product development process
Keywords in English
automotive industry
enterprise diagnostic
knowledge management
product development
Abstract in English
In this thesis, an evaluation model of knowledge management in the product development process is proposed and it is focused on the relationship among four types of knowledge conversion (which are theorically consolidated) and four integrated dimensions that form the related process. These conversions are socialization, externalization, combination and internalization, which are related to the relationship among two types of knowledge: those which are inherent to personal abilities (tacit knowledge) and those ones which are possible to verbalize and register (explicit knowledge). These conversions may occur in the strategy, organization, activities and resources, which are the dimensions that form the product development process. This relationship has been established due to the several hypothesis and the best practices presented - that are assumptions and evidences of this relationship in specific points respectively -, which were formulated based on an full bibliographical study. The group of these hypothesis and best practices forms the mentioned evaluation model, which was applied and validated in a large case study in the automotive industry, in which its practical viability and its effectiveness were demonstrated in the building a complete view about the situation in which it is possible to find the evaluation model of knowledge management in the process that was investigated. This study proposed some recommendations for the company and increased in the content of the model that was used, so that it proves the usefulness and originality of the evaluation model to the executation of the enterprise diagnostic turned to the knowledge management in the product development process.
 
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Publishing Date
2003-10-13
 
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