• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.17.2020.tde-07092020-094538
Document
Author
Full name
Leandro Ultramari
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2020
Supervisor
Committee
Nadai, Tales Rubens de (President)
Benzoni, Paulo Eduardo
Sá, Marcos Felipe Silva de
Title in Portuguese
Avaliação da estratégia de gestão de pessoas frente à caracterização dos pedidos de reclamação trabalhista de uma organização social
Keywords in Portuguese
Administração
Gestão de pessoas
Reclamações trabalhistas
Relações de emprego
Abstract in Portuguese
Introdução: o número de ajuizamento de ações trabalhistas no Brasil sobe a cada ano. O fenômeno impacta diretamente na eficiência organizacional e, os processos da Gestão de Pessoas (GP) têm se mostrado uma opção de intervenção neste contexto. Objetivo: identificar quais processos da GP tem maior relevância nas reclamações trabalhistas. Método: estudo exploratório e retrospectivo, a partir de uma amostra de todas as reclamações trabalhistas ajuizadas contra uma Organização Social da área da saúde de 08/2010 até 12/2018, caracterizadas e posteriormente analisadas de forma quantitativa e qualitativa. Resultados: foi constatado que o número de reclamações trabalhistas aumentou com o passar dos anos, com redução no ano de 2018, após a aprovação da Reforma Trabalhista pela Lei nº 13.467 e que os processos da GP que apresentaram maior relevância nas ações foram: recompensar (47%) e manter (37%) pessoas. Conclusões: a legislação trabalhista intervém diretamente nas relações de trabalho de maneira arbitrária e impositiva, ocasionando a defesa de causas muitas vezes já ultrapassadas pela realidade atual da sociedade e das organizações. Isso pode explicar o volume de pedidos ligados aos processos de recompensar e manter da GP. O estudo também reconheceu a possível diminuição no ajuizamento de ações em razão da reforma trabalhista e a influência do agrupamento dos pedidos em ações advindas de um mesmo escritório na amostra analisada.
Title in English
Evaluation of the people management strategy in view of the characterization of requests for labor recovery from a social organization
Keywords in English
Administration
Employee grievances
Employment relations
People management
Abstract in English
Introduction: the number of employee grievances in Brazil increases every year. This phenomenon has a direct impact on organizational efficiency and the processes of People Management (PM) have direct access to act in that context. Objective: identify what PM processes have greater relevance in employee grievances. Method: an exploratory and retrospective study, with a sample of all labor claims against a social organization from 08/2010 to 12/2018, characterized and later analyzed quantitatively and qualitatively. Results: it was observed that the number of labor claims increased with the passage of the years, with reduction in the year 2018 after the approval of labor reform and the processes of PM that present greater relevance in the organization are: reward (47%) and retain (37%) people. Conclusions: labor legislation intervenes directly in labor relations in an arbitrary and enforceable way, leading to the defense of causes that are often outdated by the current reality of our society and organizations. Which influences in the volume of orders linked to PM reward and retain processes. The study also recognized the possible decrease in employee grievances due to labor reform and the influence of a group of requests in employee grievances that came from a same office in the analyzed sample.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
LEANDROULTRAMARI.pdf (1.53 Mbytes)
Publishing Date
2020-10-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.