• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.17.2021.tde-28012022-113906
Document
Author
Full name
Fernando Augusto Gonçalves Tavares
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2021
Supervisor
Committee
Chaves, Thais Cristina (President)
Riberto, Marcelo
Vera, Mariana Arias Avila
Title in Portuguese
Efeito adicional da educação em neurociência da dor sobre a intensidade da dor e incapacidade em pacientes com dor lombar crônica: ensaio clínico aleatorizado
Keywords in Portuguese
Dor lombar crônica
Educação em neurociência da dor
Incapacidade
Intensidade da dor
Terapia manual
Abstract in Portuguese
Introdução: Dor lombar pode ser considerada uma das principais causas de incapacidade musculoesquelética com comprometimento de estruturas adjacentes e articulações secundárias levando a compensações biomecânicas e sobrecarga. Cerca de 10 a 40% dos indivíduos que apresentam dor lombar desenvolvem a forma crônica. Evidências sugerem que a Terapia Manual (TM) tem apresentado resultados efetivos no tratamento da dor lombar crônica (DLC). Influências biopsicossociais são reconhecidas como fatores contribuintes no quadro de DLC incorporando crenças sobre a dor na associação com incapacidade e alteração nos padrões de movimento, reforçando a relação entre desempenho motor e fatores psicossociais. A educação em neurociências sobre a dor (END) consiste em um conjunto de intervenções cognitivas cujo objetivo principal é resignificar crenças sobre a dor. Não há na literatura estudos publicados verificando o efeito adicional de um programa de END a um protocolo de TM. Objetivo: O objetivo do presente estudo foi avaliar o efeito adicional da END na TM na intensidade da dor e incapacidade relacionada a dor lombar imediatamente e no acompanhamento de um mês em pacientes com DLC. Tipo do estudo: Ensaio Clínico Aleatorizado Hipótese: A hipótese deste estudo foi que os pacientes submetidos a END e a TM apresentariam melhores resultados para intensidade da dor e incapacidade relacionada à lombar do que pacientes submetidos apenas a TM, bem como, nos níveis de medoevitação, autoeficácia e percepção global de melhora quando comparados ao grupo TM isolada. Participantes: Cento e quatro pacientes com DLC de ambos os sexos com idade entre 18 e 55 anos. Intervenções: Educação em Neurociência da Dor + Terapia Manual (TM + END) comparado com TM isolado. Principais Medidas de Resultado: Os desfechos primários do estudo foram intensidade da dor e incapacidade. Os desfechos secundários foram crenças sobre medo-evitação, efeito global percebido e autoeficácia para manejo da dor. Os resultados foram obtidos imediatamente após o tratamento e em três acompanhamentos (30 dias, 90 dias e 180 dias). Análises de modelos lineares mistos foram usadas para investigar diferenças entre os grupos. Resultados: Não foram observadas diferenças significativas entre os grupos para a intensidade da dor imediatamente após o tratamento, diferença média estimada (MD) (F = 0.72 p = 0.57, MD = 0.15, IC95% -0,84 a 1.14) e incapacidade imediatamente após tratamento estimado (F = 0.51 p = 0.72, MD = 1.65, CI95% -3,25 a 6,56). Nenhuma diferença entre os grupos foi observada também nos acompanhamentos para intensidade da dor e incapacidade. No entanto, um aumento significativo intragrupo para intensidade da dor foi observado apenas para o grupo submetido a TM isolada seguimento de 180 dias em comparação com a avaliação pós-tratamento imediato. Conclusões: Não foi encontrado nenhum efeito adicional do END na TM para a intensidade da dor e incapacidade em pacientes com DLC. Os resultados deste estudo sugerem que a adição de END à TM não trouxe nenhum efeito adicional para a intensidade da dor e incapacidade em pacientes com DLC em curto prazo. No entanto, encontramos um maior efeito estatisticamente e clinicamente relevante a longo prazo para a combinação de estratégias (TM + END) quando comparada à TM isolada.
Title in English
Additional effect of pain neuroscience education on pain and disability for patients with chronic low back pain: a randomized clinical trial
Keywords in English
Chronic low back pain
Disability
Pain intensity
Pain neuroscience education
Spinal manipulative therapy
Abstract in English
Background: Low back pain can be considered one of the main causes of musculoskeletal incapacity with involvement of adjacent structures and secondary joints, leading to biomechanical compensation and overload. About 10 to 40% of people with low back pain develop the chronic form. Evidence suggests that Spinal Manipulative Therapy (SMT) has shown effective results in the treatment of chronic low back pain (CLBP). Biopsychosocial influences are recognized as contributing factors in the CLBP framework, incorporating beliefs about pain in association with disability and changes in movement patterns, reinforcing the relationship between motor performance and psychosocial factors. Pain Neuroscience Education (PNE) consists of a set of cognitive interventions whose main objective is to change the patient's concept of the referred symptom and there are no published studies in the literature verifying the additional effect of a PNE to SMT protocol. Objective: The objective of the current study was to evaluate the additional effect of PNE to SMT on pain intensity and low back related disability immediately and at one-month follow-up in patients with CLBP. Design: Randomized Clinical Trial Hypothesis: The hypothesis of this study was that patients undergoing PNE and SMT would have better results for pain intensity and disability related to the lower back than patients undergoing only SMT, as well as for fear-avoidance levels, self-efficacy and global perception of improvement when compared to the isolated MT group. Participants: One hundred and four patients with CLBP from both sexes aged between 18 to 55 years. Interventions: Pain Neuroscience Education + Spinal Manipulative Therapy (SMT) compared to SMT alone. Main Outcome Measures: The primary outcome measures were pain intensity and disability. The secondary outcomes were fear-avoidance beliefs, global perceived Effect and pain self-efficacy. The outcomes were obtained immediately post treatment, and in three follow-ups (30-day, 90-day and 180-day). Linear mixed model analyses were used to investigate between-group differences. Results: No significant between group differences was observed for pain intensity immediate after treatment estimated mean difference (MD) (F=0.72 p=0.57, MD=0.15, CI95% -0.84 to 1.14) and disability score immediate after estimated (F=0.51 p=0.72, MD=1.65, CI95% -3.25 to 6.56). No between-group difference was observed also at the follow-ups for pain intensity and disability. However, a significant within-group increase in pain intensity was observed just for the group submitted to SMT alone at the 180-dayfollow- up compared to the post treatment assessment. Conclusions: It was not found no additional effect of PNE to SMT for pain intensity and disability in patients with CLBP. The results of this trial suggest the addition of PNE to SMT did not bring any additional effect for pain intensity and disability in patients with CLBP in the short term. However, we found a greater long-term statistically and clinically relevant effect for the combination of strategies (PNE + SMT) when compared to the spinal manipulative therapy alone.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-02-18
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.