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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.17.2020.tde-20082020-112810
Document
Author
Full name
Diego Roberto Meloni
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2020
Supervisor
Committee
Fabbro, Amaury Lelis Dal (President)
Akerman, Marco
Bava, Maria do Carmo Gullaci Guimarães Caccia
Pereira, Antonio Carlos
Title in Portuguese
Estratégias organizacionais para o acesso e integralidade da assistência na atenção primária à saúde
Keywords in Portuguese
Acesso aos serviços de saúde
Atenção Primária à Saúde (APS)
Integralidade do cuidado
Intervenções organizacionais
Necessidades e demanda de serviços de saúde
Abstract in Portuguese
O objetivo desta pesquisa foi identificar e avaliar as intervenções organizacionais que podem causar impacto no desempenho dos serviços de atenção primária à saúde para promover o acesso e integralidade da assistência em saúde. Para isso, foi utilizado métodos mistos para avaliação de 38.865 equipes de atenção básica participantes do terceiro ciclo do Programa de Melhoria do Acesso e da Qualidade na atenção básica do Ministério da Saúde e 16 equipes de atenção básica do município de Ribeirão Preto- SP. Os resultados mostraram que aspectos referentes a estrutura e processo de trabalho possuem impacto no desempenho das equipes, com grande variabilidade nas regiões do Brasil. A média de desempenho final foi maior na região Nordeste com 6,2 (1,18) e menor na região Norte com 5,33 (1,15). As equipes com desempenho <6 quanto ao acesso, organização e processo de trabalho possuem 47,3 vezes a chance de apresentar nota final de certificação <6, quando comparadas às equipes com desempenho ≥ 6. Na análise de conteúdo, as categorias dos fatores limitantes para o acesso foram demanda espontânea excessiva, modus operandi do usuário, falta de estrutura, complexidades do território e questões do processo de trabalho. Nas categorias dos facilitadores do acesso foram encontradas as estratégias para o acesso, trabalho em equipe, vínculo, atividades em grupo e atividades de planejamento. A conclusão apresenta que a estrutura física, estrutura de tecnologia de informação e comunicação, materiais e insumos sempre disponíveis, coordenação e continuidade do cuidado nos ciclos de vida, de acordo com as necessidades do território adscrito são estratégias que promovem o acesso e a integralidade da assistência no âmbito da atenção primária à saúde.
Title in English
Organizational strategies for access and comprehensive care in primary health care
Keywords in English
Access to health services
Comprehensiveness of care
Health services needs and demand
Organizational interventions
Primary Health Care (PHC)
Abstract in English
The objective of this research was to identify and evaluate the organizational interventions that can impact the performance of primary health care services to promote access and comprehensive health care. For this, mixed methods were used to evaluate 38,865 primary care teams participating in the third cycle of the Access and Quality Improvement Program in primary care from the Ministry of Health and 16 primary care teams from the city of Ribeirão Preto-SP. The results show that aspects related to the structure and work process have an impact on the teams' performance, with great variability in the regions of Brazil. The average final performance was higher in the Northeast with 6.2 (1.18) and lower in the North with 5.33 (1.15). Teams with performance <6 in terms of access, organization and work process have a 47.3 times chance of presenting a final certification score <6, when compared to teams with performance ≥ 6. In the content analysis, the categories of the limiting factors for access were excessive spontaneous demand, user modus operandi, lack of structure, complexities of the territory and work process issues. In the categories of access facilitators, strategies for access, teamwork, bonding, group activities and planning activities were found. The conclusion shows that the physical structure, structure of information and communication technology, materials and inputs always available, coordination and continuity of care for life cycles, according to the needs of the territory entered, are strategies that promote access and integrality of assistance within the scope of primary health care.
 
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Publishing Date
2020-10-20
 
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