• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.17.2022.tde-20062022-155852
Document
Author
Full name
Deíse Camargo Maito
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2022
Supervisor
Committee
Vieira, Elisabeth Meloni (President)
Machado, Marta Rodriguez de Assis
Oliveira, Ana Flavia Pires Lucas D
Souza, João Paulo Dias de
Title in Portuguese
Violência baseada em gênero na universidade: percepções e enfrentamento na Universidade de São Paulo - Campus Ribeirão Preto
Keywords in Portuguese
Conhecimento
Enfrentamento da violência na universidade
Gestores universitários
Opinião
Violência baseada em gênero
Violência na universidade
Abstract in Portuguese
Este estudo tem como objetivo compreender a percepção que os agentes institucionais, responsáveis pela política universitária, têm da violência sexual e da violência baseada em gênero. São também objetivos do trabalho: analisar o conhecimento que os gestores universitários têm sobre os procedimentos existentes em relação à violência baseada em gênero, em geral, e violência sexual, em particular; compreender as concepções e percepções desses gestores sobre gênero, violência sexual, violência baseada em gênero; identificar a percepção dos gestores sobre a responsabilidade da universidade para enfrentar a violência baseada em gênero, em geral, e a violência sexual, em particular, e descrever o enfrentamento à violência baseada em gênero, em geral, e a violência sexual, em particular, na Universidade de São Paulo (USP) - Campus Ribeirão Preto. Para atingir esses objetivos, esta pesquisa, conduzida no campus USP Ribeirão Preto, desenvolveu-se em duas etapas: (1) etapa qualitativa exploratória, com entrevista semiestruturada que abordou informantes-chave e posterior análise de conteúdo; (2) etapa quantitativa, com questionário semiestruturado aplicado junto aos gestores universitários (diretores de unidade, presidentes de comissões regimentais, coordenadores de cursos de graduação e funcionários em cargos representativos das unidades do campus USP Ribeirão Preto) e posterior análise estatística descritiva e bivariada. A primeira etapa, além descrever o cenário da violência baseada em gênero no ambiente universitário, forneceu subsídios para o refinamento do questionário utilizado na etapa quantitativa. Os resultados obtidos são apresentados em quatro artigos. O primeiro deles permitiu identificar que as universidades, inclusive a USP, têm autonomia para enfrentar a violência baseada em gênero em suas institucionalidades, além de descrever aspectos do enfrentamento. O segundo reúne e discute os tipos de violência presente no cotidiano universitário: trote; violência baseada em gênero e raça; assédio moral; violência institucional, entre outros. O terceiro reúne relatos sobre violência sexual, na perspectiva dos crimes contra a dignidade sexual do Código Penal Brasileiro, sendo eles estupro, importunação sexual e assédio sexual. O quarto artigo reúne os achados da etapa quantitativa, resultantes do questionário aplicado aos gestores, e são apresentados e discutidos seu conhecimento, sua percepção, sua compreensão e opinião sobre a violência baseada em gênero no contexto universitário, experiência com violência, experiência profissional e aspectos sociodemográficos. Pela análise estatística bivariada, foram encontradas associações entre experiência com violência na universidade e conhecimento sobre violência baseada em gênero na universidade e entre experiência e opinião sobre violência na universidade. Apesar de o estudo estar adstrito a um único campus, seu diálogo com a literatura permitiu identificar que a problemática é comum a várias universidades e as especificidades das violências, sobretudo a baseada em gênero, merecem atenção para o desenvolvimento de políticas para o seu enfrentamento. A ampliação do conhecimento sobre o problema é uma forma efetiva de realizar este enfrentamento.
Title in English
Gender-based violence at the university: perceptions and confrontation in Universidade de São Paulo - Campus Ribeirão Preto
Keywords in English
Confronting violence in the university
Gender-based violence
Knowledge
Opinion
University administrators
Violence at the university
Abstract in English
This study aims to understand the perception that institutional agents responsible for university policy have of sexual and gender-based violence. Other objectives of this work are: to analyze the knowledge that university administrators have about the existing procedures in relation to gender-based violence, in general, and sexual violence, in particular; understand the conceptions and perceptions of these administrators about gender, sexual violence, gender-based violence; to identify the administrators' perception of the university's responsibility to face gender-based violence in general and sexual violence in particular, and describe the coping against gender-based violence in general and sexual violence in particular at the University of São Paulo (USP) - Campus Ribeirão Preto. To achieve these objectives, this research, conducted at the USP Ribeirão Preto campus, was developed in two stages: (1) exploratory qualitative phase with semi-structured interview that approached key informants and subsequent content analysis; (2) quantitative phase with a semi-structured questionnaire applied to university administrators (unit directors, chairmen of regional committees, coordinators of undergraduate courses and employees in representative positions at the USP Ribeirão Preto campus units) and subsequent descriptive and bivariate statistical analysis. The first stage describes the scenario of gender-based violence in the university environment and provides subsidies for the refinement of the questionnaire used in the quantitative stage. The results obtained are presented in four articles. The first article allowed us to identify that universities, including USP, have the autonomy to face gender-based violence in their institutions, in addition to describing some aspects of to confront this problem. The second article gathers and discusses the types of violence present in the daily life of the university: prank call; gender and race-based violence; moral harassment; institutional violence, among others. The third article collects reports on sexual violence from the perspective of crimes against sexual dignity in the Brazilian Penal Code, namely rape, sexual annoyance and sexual harassment. The fourth article brings together the findings of the quantitative stage, resulting from the questionnaire applied to administrators, and their knowledge, perception, understanding and opinion about gender-based violence in the university context, experience with violence, professional experience and sociodemographic aspects are presented and discussed. Through the bivariate statistical analysis, associations were found between experience with violence at the university and knowledge about gender-based violence at the university and between experience and opinion about violence at the university. Although the study was restricted to a single campus, its dialogue with the literature allowed us to identify that the problem is common to several universities and the specificities of violence, especially the one based on gender, deserve attention for the development of policies to face it. Expanding knowledge about the problem is an effective way to approach this issue.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-06-21
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.