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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2022.tde-24052023-120437
Document
Author
Full name
Camilla Fernanda Annarumma Durão
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Bertoldi, Cristiane Aun (President)
Cipolla, Carla Martins
Portugal, Cristina
Vasques, Rosana Aparecida
Title in Portuguese
Ensino do design de serviço no Brasil: um estudo de casos múltiplos de cursos de graduação nos estados do Rio de Janeiro e de São Paulo em 2021
Keywords in Portuguese
Currículo
Design de serviço
Educação
Ensino de design
Práticas pedagógicas
Abstract in Portuguese
Há quase 30 anos, o design de serviço surgiu como uma nova área dentro do Design (MAGER, 2020). Com sua prática, especialmente profissional, se consolidando globalmente, o design de serviço faz parte da economia pós-industrial e tem permitido aos designers estarem cada vez mais próximos das estratégias e definições de negócio em diferentes organizações e no setor público (MERONI; SANGIORGI, 2011; MORELLI; GÖTZEN; SIMEONE, 2021). No entanto, apesar da relevância e crescimento do tema, a sua inserção no ensino do Design ainda está em desenvolvimento. Mais encontrado no ensino informal ou no âmbito da pós-graduação, o ensino do design de serviço ainda é escasso nas graduações de Design (BECERMEN; SIMEONE, 2021). Este cenário é ainda mais evidente no Brasil, apesar da magnitude do seu setor de serviços (PINHANEZ, 2009; SANTOS; COSTA, 2014). O objetivo da presente pesquisa é investigar a inserção do ensino de design de serviço em graduações nos estados do Rio de Janeiro e de São Paulo e identificar suas características e adversidades, por meio do método de estudo de casos múltiplos. Os dois estados foram utilizados como recorte devido à sua amplitude de cursos de Design, bem como ao destaque no setor de serviços nacional. Foram selecionados para os estudos de caso os cursos da Esdi/Uerj, Fauusp, IED-SP e Senac-SP e, para amparar a pesquisa de campo, o estudo também analisa e compila aprendizados e desafios do ensino do design de serviço no mundo. A partir de duas revisões da literatura (sistemática e assistemática), elaborou-se um modelo referencial teórico que determinou aspectos importantes a serem mapeados nas experiências de ensino brasileiras, além de permitir a comparação com as atuais práticas globais do ensino no tema. A análise e conclusões finais se dão a partir do cruzamento dos casos analisados entre si e com a fundamentação teórica, permitindo produzir por fim, uma contribuição a respeito de recomendações e boas práticas para o ensino do design de serviço em graduações de Design. Dentre os resultados observados destacam-se aspectos pedagógicos, como a necessidade de maior equilíbrio entre teoria e prática, a ênfase nas etapas de pesquisa, a escassez de tempo dedicado ao teste de protótipos de serviço e a importância da proximidade com a prática profissional. Aspectos gerais do curso relevantes para o ensino de design de serviço também foram pontuados como a multi e interdisciplinaridade e uma cultura de serviços que favoreça o aprendizado na área. Além disso, foram identificadas as principais competências a serem desenvolvidas pelos alunos, bem como seus desafios no curso e no âmbito profissional.
Title in English
Service design education in Brazil: a multiple case study of undergraduate courses in the states of Rio de Janeiro and São Paulo in 2021
Keywords in English
Curriculum
Design teaching
Education
Pedagogical practices
Service design
Abstract in English
Almost 30 years ago, service design emerged as a new Design area (MAGER, 2020). With its global consolidation, especially in professional practice, service design is part of the post-industrial economy and has allowed designers to be gradually closer to business strategies and definitions in different organizations and in the public sector (MERONI; SANGIORGI, 2011; MORELLI; GÖTZEN; SIMEONE, 2021). However, despite the relevance and growth of the area, its presence in Design education is still in development. Service design teaching is most found in informal or postgraduate education and is still scarce at the undergraduate level (Becermen; Simeone, 2021). This scenario is even more evident in Brazil, despite the magnitude of the national service sector (PINHANEZ, 2009; SANTOS; COSTA, 2014). The goal of the present research is to investigate the insertion of service design teaching in undergraduate courses in the states of Rio de Janeiro and São Paulo and identify associated characteristics and challenges through a multiple case study method. Their prominence in the national service sector, as well as the prevalence of Design courses were the reason for the choice of these states as the focus of the study. The Design courses at Esdi/Uerj, Fauusp, IED-SP and Senac-SP were selected for the case studies and, to support the field research, the study also analyzes findings and challenges of service design education around the world. Based on two literature reviews (systematic and unsystematic), a theoretical reference model was developed to determine important aspects to be identified in Brazilian teaching experiences, and to allow comparison with current global teaching practices in the area. The analysis and final conclusions are based on the crossing of the cases analyzed among themselves and with the theoretical review. This process identified good practices and makes associated recommendations for the teaching of service design in Design graduation courses. Among the results observed, pedagogical aspects stand out, such as the need for a better balance between theory and practice, the emphasis on the research stages, the scarcity of time dedicated to the testing of service prototypes and the importance of proximity with the professional practice. General aspects of the courses which are relevant to the teaching of service design were also highlighted. For example, multi and interdisciplinarity, and a service culture that promotes learning in the area. In addition, this research identified the main competencies to be developed by students, as well as their challenges in the course and in the professional sphere.
 
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Publishing Date
2023-05-26
 
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