• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2023.tde-04122023-123315
Document
Auteur
Nom complet
Diego Luz de Carvalho
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2023
Directeur
Jury
Nascimento, Luís Cláudio Portugal do (Président)
Arbore, Célia Moretti
Farias, Marcelo Jose Oliveira de
Titre en portugais
Design de serviço em projetos de atendimento a usuários em órgãos públicos na cidade de São Paulo em 2021 e 2022.
Mots-clés en portugais
Design de serviço
Design de serviço na administração pública
Serviços de atendimento ao público
Serviços públicos na Cidade de São Paulo
Resumé en portugais
Esta pesquisa buscou realizar um estudo de reconhecimento do cenário corrente, de 2020 a 2022, da atividade de design de serviço voltada para atendimento público em instituições municipais, estaduais e federais na cidade de São Paulo. Partiu-se de uma seleção predefinida de projetos elaborados pelo Instituto Tellus, escritório especializado em projetos para o setor público, e pelo (011).lab, escritório de inovação da Prefeitura de São Paulo. Esse estudo teve por finalidade a análise desses projetos do serviço público que se utilizaram de design de serviço, além da percepção das partes envolvidas quanto à natureza e à qualidade de eventuais contribuições do design de serviço aos vários segmentos identificados. A pesquisa, em linhas gerais, foi desenvolvida por meio de técnicas de coleta de dados recorrentes em estudos de mesma natureza, em especial aqueles de cunho descritivo-observacional, em que se incluem: revisão bibliográfica, entrevistas semiestruturadas em profundidade, conversas informais e observações diretas in loco. O panorama registrado pode contribuir para que se identifiquem características comuns à aplicação de design de serviço ao atendimento em órgãos públicos. Resultados desse estudo podem, também, revelarem-se úteis à compreensão, ainda que parcial, da maior ou menor integração do design de serviço ao setor público. Procurou- se, como outra contribuição desse esforço investigativo, sistematizar elementos da atividade do design de serviço voltado ao projeto de interfaces de atendimento a usuários nessa área, subsidiando a compreensão de gestores públicos e de equipe de designers.
Titre en anglais
Service design projects for user support at São Paulo public service entities in 2021-2022
Mots-clés en anglais
Public services
Service design
Service design in the public administration, Public services in São Paulo
Resumé en anglais
The study focuses on exploring service design projects for citizens attention in public institutions in the city of São Paulo, from 2020 to 2022. It has a pre-defined selection of projects conducted by the Tellus Institute, an office specialized in projects for the public sector, and by (011).lab, the innovation office of the City of São Paulo. The qualitative research of exploratory nature has a descriptive-observational character with phenomenological components. The data focuses on identifying perceptions about processes of project development, as well as the experience of users, from the perspective of design professionals, public servants and properly users. This study aimed to analyze these public service projects that used service design as a method. Additionally, aims to study the perception of stakeholders regarding the nature and quality of service design interference in the various identified segments. The research, in summary, was developed through recurrent data collection techniques in studies of the same nature, in particular those of a descriptive-observational nature, which include: bibliographic review, in-depth semi-structured interviews, informal conversations and direct observations "in loco". The depicted panorama can be helpful to identify common characteristics of service design to attendance in public institutions. Results of this study may also prove to be useful for understanding, in some ways, the greater or lesser integration of service design into the public sector. As another contribution to this investigative effort, this research sought to systematize elements of service design in interfaces of this area to aid public managers and designers working in the public sector.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2023-12-19
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.