• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2020.tde-29042021-105755
Document
Author
Full name
Marina Bezerril Régis Ramos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Leme, Maria Cristina da Silva (President)
Herling, Tereza Beatriz Ribeiro
Lopes, João Marcos de Almeida
Title in Portuguese
Interações entre atores e transformações de políticas públicas: o caso da implementação do CEU Heliópolis 
Keywords in Portuguese
Bairro educador
CEU Heliópolis
Equipamentos urbanos
Participação
Política pública de educação
Abstract in Portuguese
A dissertação é um estudo de caso que analisa o processo de desenho, implementação e gestão da política pública de educação CEU Heliópolis à luz do conceito "Bairro Educador", criado a partir da relação entre as lideranças comunitárias de Heliópolis - SP, a UNAS, e servidores públicos da EMEF Presidente Campos Salles. O objetivo da pesquisa é entender os processos de interação e participação entre os atores sociais na adaptação de uma política pública municipal de educação, os Centros Educacionais Unificados, que foi direcionada pelos desejos da comunidade, além de ser gerida por seus pares. Para tanto, o trabalho busca fazer um levantamento da formação da política pública de educação e da rede escolar em São Paulo para entender o trânsito de ideias e as concepções pedagógicas por trás dos projetos arquitetônicos escolares. Ademais, faz-se um estudo da formação urbana e social da favela de Heliópolis para compreender como o conceito "Bairro Educador" foi criado e tem pautado as relações políticas, administrativas e sociais da comunidade.
Title in English
Interactions between actors and public policy transformations: the case of CEU Heliópolis implementation
Keywords in English
Bairro educador
CEU Heliópolis
Education Policy
Participation
Urban equipment
Abstract in English
The dissertation is a case study that analyzes the process of designing, implementing, and managing the public education policy CEU Heliópolis based on the concept of "Bairro Educador", created from the relationship between the community leaders of Heliópolis - SP, UNAS, and public servants of EMEF Presidente Campos Salles. The objective of the research is to understand the processes of interaction and participation among social actors in adapting a municipal public education policy, the "Centros Educacionais Unificados", which was guided by the wishes of the community, in addition to being managed by their peers. Furthermore, the work seeks to survey the formation of public education policy and the school network in São Paulo to understand the flow of ideas and pedagogical concepts behind school architectural projects. In addition, a study of the urban and social formation of the Heliópolis favela is carried out to understand how the "Bairro Educador" concept was created and has guided the political, administrative, and social relations of the community.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-06-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.