• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2007.tde-18052010-112935
Documento
Autor
Nombre completo
Rita Beatriz Enge
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2007
Director
Tribunal
Deak, Csaba (Presidente)
Bruna, Gilda Collet
Menezes, Luis Carlos de
Título en portugués
Planejamento de rede física escolar
Palabras clave en portugués
Arquitetura
Escolas
História da educação
Política educacional
Resumen en portugués
Este trabalho expõe a situação da rede física escolar estadual paulista no tocante ao seu planejamento e expansão, compreendendo-se rede física escolar como o conjunto de prédios que abrigam os estabelecimentos de ensino escolar da rede pública. A dissertação aborda o papel da escola enquanto projeto social, descreve as políticas educacionais adotadas nas últimas décadas, em níveis federal e estadual, oferece um histórico da implantação e expansão da rede pública escolar, caracteriza a situação do atendimento à demanda escolar e da rede física existente, a maior entre as redes públicas existentes no Estado de São Paulo, demonstra os critérios utilizados para a expansão da rede física estadual e como se dá a viabilização dessa expansão, bem como aponta os empecilhos atualmente encontrados para a expansão da rede, em especial na Capital. Ao final, comentamos a conquista da universalização do ensino fundamental e a qualidade da educação pública, a situação atual do planejamento da expansão da rede física e as dificuldades encontradas pelo Estado.
Título en inglés
Educational physical network planning
Palabras clave en inglés
Architecture
Educational policy
History of education
Schools
Resumen en inglés
The objective of this work is to examine the situation of the educational physical network in the State of São Paulo, as referring to its planning. By educational physical network we understand the set of buildings which contain the school establishments of the public educational system. The research focuses on the role of the school vis-a-vis its social project and the educational policies adopted over the last decades at the federal and state levels. This work also seeks to expound on the situation of the existing physical network and how it is, or is not, meeting the demand for schooling, while offering a historic view of the implantation and expansion of state educational physical network, the largest public structure of the São Paulo State. It also demonstrates the criteria used for the expansion of the States physical network, how the viability of this expansion is achieved, and, finally, points out the contemporary obstacles for expanding this structure, especially in the State Capital. Eventually, we examine the conquest of the universal access to fundamental education, as well as the quality of the public education, the physical networks expansion planning current situation and the dificulties found by the State to achieve its goals.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2010-05-19
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.