• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2021.tde-09112021-211147
Document
Auteur
Nom complet
Gisele Aparecida de Sá Brito
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2021
Directeur
Jury
Rolnik, Raquel (Président)
D'Andrea, Tiaraju Pablo
Fernandes, Ana Maria
Titre en portugais
Depois que o barro acaba: cultura e novas utopias nas periferias de São Paulo
Mots-clés en portugais
Movimento social
Periferia
Planejamento urbano
Resumé en portugais
O objetivo desta pesquisa é demonstrar que os sujeitos periféricos organizados em torno da cultura têm elaborado e implantado um projeto urbano para a cidade de São Paulo. Esse projeto se desenvolve em espaços de produção e fruição cultural que são autoconstruídos e tensionam a segregação espacial a partir da produção de centralidades descentralizadas. Buscamos demonstrar que esse projeto é territorial e racialmente orientado e contra-hegemônico, uma vez que nega a captura da cidade de São Paulo, em especial de suas periferias, para a conformação de paisagens para renda. Também é diferente daquele proposto pelo campo popular que entrou em cena a partir dos anos 1970, já que se anuncia com uma outra gramática que não aquela consagrada no planejamento urbano, tendo um enlace, a cultura, diferente do que ligou o campo democrático popular e a produção acadêmica, muito centrada no tema da moradia.
Titre en anglais
After the mud is gone: culture and new utopias on the outskirts of São Paulo.
Mots-clés en anglais
Social movement
Urban periphery
Urban planning
Resumé en anglais
This investigation aimed to demonstrate that peripheral subjects collective political actors from the outskirts who organize in the cultural scene have articulated and implemented an urban project for the city of São Paulo. Their project develops around self-built spaces of cultural production and fruition which create tension within spatial segregation by producing decentralized centralities. We aimed to demonstrate that their project is grounded in a deep understanding of territory and race, and it is counter-hegemonic as it refutes the seizing of the city of São Paulo, especially its outskirts, for profit-driven landscapes. It is also different from the project originally proposed by grassroots movements that emerged as of the 1970s, as it uses a language that differs from what has been long established in urban planning. Moreover, it is bound by a knot, culture, that is different from the connection that has brought democratic grassroots organizing and academic production together in the past, with a significant focus on housing.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2021-11-11
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.