• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2021.tde-09112021-211147
Documento
Autor
Nombre completo
Gisele Aparecida de Sá Brito
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2021
Director
Tribunal
Rolnik, Raquel (Presidente)
D'Andrea, Tiaraju Pablo
Fernandes, Ana Maria
Título en portugués
Depois que o barro acaba: cultura e novas utopias nas periferias de São Paulo
Palabras clave en portugués
Movimento social
Periferia
Planejamento urbano
Resumen en portugués
O objetivo desta pesquisa é demonstrar que os sujeitos periféricos organizados em torno da cultura têm elaborado e implantado um projeto urbano para a cidade de São Paulo. Esse projeto se desenvolve em espaços de produção e fruição cultural que são autoconstruídos e tensionam a segregação espacial a partir da produção de centralidades descentralizadas. Buscamos demonstrar que esse projeto é territorial e racialmente orientado e contra-hegemônico, uma vez que nega a captura da cidade de São Paulo, em especial de suas periferias, para a conformação de paisagens para renda. Também é diferente daquele proposto pelo campo popular que entrou em cena a partir dos anos 1970, já que se anuncia com uma outra gramática que não aquela consagrada no planejamento urbano, tendo um enlace, a cultura, diferente do que ligou o campo democrático popular e a produção acadêmica, muito centrada no tema da moradia.
Título en inglés
After the mud is gone: culture and new utopias on the outskirts of São Paulo.
Palabras clave en inglés
Social movement
Urban periphery
Urban planning
Resumen en inglés
This investigation aimed to demonstrate that peripheral subjects collective political actors from the outskirts who organize in the cultural scene have articulated and implemented an urban project for the city of São Paulo. Their project develops around self-built spaces of cultural production and fruition which create tension within spatial segregation by producing decentralized centralities. We aimed to demonstrate that their project is grounded in a deep understanding of territory and race, and it is counter-hegemonic as it refutes the seizing of the city of São Paulo, especially its outskirts, for profit-driven landscapes. It is also different from the project originally proposed by grassroots movements that emerged as of the 1970s, as it uses a language that differs from what has been long established in urban planning. Moreover, it is bound by a knot, culture, that is different from the connection that has brought democratic grassroots organizing and academic production together in the past, with a significant focus on housing.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2021-11-11
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.