• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2020.tde-27032021-011709
Document
Author
Full name
Nathalia Valença Duran
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Bogéa, Marta Vieira (President)
Lopes, Elisabeth Silva
Otondo, Catherine
Title in Portuguese
João Mendes Ribeiro:intersecções entre arquitetura e cenografia
Keywords in Portuguese
Arquitetura contemporânea portuguesa
Cenografia
Interdisciplinaridade
João Mendes Ribeiro
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa tem como tema o estudo do conjunto de obras do arquiteto português João Mendes Ribeiro (Coimbra, 1960), a partir da noção de interdisciplinaridade e das relações entre arquitetura e cenografia, buscando reconhecer traços que persistem nos dois modos de atuação, ou seja, a intersecção dessas disciplinas e suas possíveis correspon -dências. A questão central do trabalho é compreender a repercussão da ação arquitetônica nas obras cenográficas e a influência do raciocínio empregado na cenografia sobre a materialidade do projeto de arquitetura. A pesquisa busca reconhecer os recursos teóricos, metodológicos e técnicos que possibilitaram a relação e influências recíprocas entre esses dois campos - arquitetura e cenografia. Nesse sentido, o trabalho se atém a cinco obras, dentre a vasta produção do arquiteto, nas quais elementos arquitetônicos e cenográficos se aproximam no modo de reconfigurar o espaço: cenografia da peça Uma visitação (1995, Teatro Académico Gil Vicente, Coimbra), Centro de Artes Visuais (1997-2003, Coimbra), cenografia da peça Vermelhos, Negros e Ignorantes (1998, Teatro Nacional São João, Porto), Centro de Arte Contemporânea Arquipélago (2007-2015, Ribeira Grande, Portugal) e a remodelação do sotão Dias da Silva (2013-2017, Coimbra). A pesquisa se desenvolve com base na análise desses projetos e no conjunto de autores críticos de suas obras, como José Manuel das Neves (2016), Manuel Graça Dias e Susana Ventura (2003) e Désirée Pedro (2011). Estrutura-se também a partir do doutorado do próprio arquiteto (2008) e na literatura que aborda os conceitos de interdisciplinaridade (ARANHA, OLIVEIRA in SILVA, 2010), e cenográficos, segundo autores como Howard (2015) e Pavis (1999).
Title in English
João Mendes Ribeiro: intersections between architecture and scenography
Keywords in English
Interdisciplinarity
João Mendes Ribeiro
Portuguese contemporary architecture
Scenography
Abstract in English
The study of the set of works by the Portuguese architect João Mendes Ribeiro (Coimbra, 1960) is the central theme of this research. It is based on the notion of interdisciplinarity and the connection between architecture and scenography, seeking to recognize the intersection of these concepts and their possible correspondences. The main aim of this work is to understand the repercussion of the architectural action in the scenographic works and the influence of the reasoning used in the scenography on the materiality of the architectural project. The research seeks to recognize the theoretical, methodological and technical resources that made possible the relationship and reciprocal influences between these two fields - architecture and scenography. It sticks to five works, among the vast production of the architect, in which architectural and scenographic elements come together in the way of reconfiguring the space: scenography of the play Uma visitação (1995, Teatro Académico Gil Vicente, Coimbra), Visual Arts Center (1997 -2003, Coimbra), scenography of the play Vermelhos, Negros e Ignorantes (1998, Teatro Nacional São João, Porto), Arquipélago Contemporary Art Center (2007-2015, Ribeira Grande, Portugal) and the remodeling of the Dias da Silva loft (2013 -2017, Coimbra). The research is developed based on the analysis of these projects and on the set of critical authors of their works, such as José Manuel das Neves (2016), Manuel Graça Dias and Susana Ventura (2003) and Désirée Pedro (2011). It is also structurally based on the architect's own doctorate (2008) and in the literature that addresses the concepts of interdisciplinarity (ARANHA, OLIVEIRA in SILVA, 2010), and scenographic, according to authors such as Howard (2015) and Pavis (1999).
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-04-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.