• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2008.tde-25032010-154757
Document
Auteur
Nom complet
Marcele Cristiane da Silveira
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2008
Directeur
Jury
Pereira, Miguel Alves (Président)
Lemos, Carlos Alberto Cerqueira
Martins, Carlos Alberto Ferreira
Titre en portugais
O azulejo na modernidade arquitetônica 1930 - 1960
Mots-clés en portugais
Arquitetura moderna
Azulejos
Brasil
Identidade nacional
Projeto de arquitetura
Resumé en portugais
No Brasil, os anos de 1930 a 1960 irão colher os frutos dos movimentos ocorridos no início do século XX: centralização do poder nas mãos do Estado, alfabetização em massa, uniformização da população, primeira grande guerra, pós-guerra, industrialização, tentativa de democratização. Em meio a esse período sócio-econômico-cultural conturbado, a arquitetura destaca-se como solução para a criação de uma identidade nacional e fortalecimento dos ideais do nosso país como nação. A denominada arquitetura moderna brasileira lança-se em comunhão com o governo, avança e torna-se ícone de renovação mundial. Com a ascensão da nova arquitetura, renasce a arte da azulejaria, adormecida pelos insistentes movimentos de repressão a tudo que se relacionava à arquitetura neocolonial. O processo de reavivamento do material decorreu do fato de o discurso moderno brasileiro casar a tradição com a modernidade e fazer dos materiais nacionais e tradicionais ponte de ligação entre o colonial e a vanguarda. Desse processo, nasce a dissertação, que objetiva estudar a arte da azulejaria durante o movimento moderno com recorte entre os anos de 1930 a 1960 como elemento integrante na conformação de um discurso e de uma arquitetura nacionais. Os estudos de caso elencados para se aprofundar no assunto da azulejaria são o Ministério da Educação e Saúde Pública, no Rio de Janeiro RJ e o Conjunto da Pampulha, em Belo Horizonte MG, composto este pelo Cassino, Casa do Baile, Iate Clube e Igreja de São Francisco de Assis. Perante um processo de globalização mundial e banalização da cultura, o entendimento do papel do azulejo na arquitetura brasileira pode auxiliar na preservação desse bem que é patrimônio nacional e evitar que essa memória seja esvaecida.
Titre en anglais
The tile in the architectural modernity 1930 to 1960
Mots-clés en anglais
Brazil
Modern architecture
National identity
Project Architecture
Tiles
Resumé en anglais
In Brazil, the years from 1930 in 1960 will reap the benefits of the movements occurred at the beginning of the twentieth century: centralization of power in the hands of the state, mass literacy, uniformity of the population, first great war, post-war, industrialization, attempt to democratization. In the midst of that troubled socio-economic-cultural period, architecture is referred to as a solution for the creation of a national identity and strengthening the ideals of our country as a nation. The so-called modern Brazilian architecture launches itself in communion with the government, progresses and becomes an icon of worldwide renewal. With the rise of the new architecture, the art of ceramic tile is reborn, wich was dormant by repeated movements of repression to everything that related to the neocolonial architecture. The process of reviving the material was caused by the fact that the Brazilian modern speech joins tradition with modernity and makes the national and traditional materials as linking bridge between the colonial and the vanguard. From this process, a dissertation is born, which aims to study the art of ceramic tile during the modern movement cut between the years of 1930 to 1960 as an integral element in the conformation of a speech and a national architecture. The case studies listed to deepen on the subject of the tile are the building of the Ministério da Educação e Saúde Pública in Rio de Janeiro - RJ and the Conjunto da Pampulha in Belo Horizonte - MG, composed by Cassino, Casa de Baile, Iate Clube and Igreja de São Francisco de Assis. Faced with a word globalization process and the culture trivialization, understanding of the tile role in the Brazilian architecture can preserve this material which is a national treasure and prevent this memory from being erased.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2010-03-29
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.