• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2020.tde-08042021-234701
Document
Auteur
Nom complet
Rosane de Almeida Tierno
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2020
Directeur
Jury
Martins, Maria Lucia Refinetti Rodrigues (Président)
Carvalho, Celso Santos
Fernandes, Edesio
Titre en portugais
A trajetória e os conflitos da construção legislativa da regularização fundiária de assentamentos informais
Mots-clés en portugais
Direito urbanístico
Regularização fundiária
REURB
Resumé en portugais
A presente pesquisa tem por escopo a análise e discussão dos principais marcos normativos que contribuíram direta ou indiretamente para a construção dos atuais normas atinentes à regularização fundiária urbana de interesse social no Brasil, que culminaram para a criação da legislação atual. Efetivamente, a irregularidade fundiária materializa-se ao longo da história como especificidade da forma de produzir territórios nos Brasil, inicialmente no meio rural, e partir da segunda metade do século XX, se consolidando na área urbana. Parte-se, assim, da análise da situação fundiária e de legislações que se pretendiam "corretivas", iniciando-se no Período Colonial, daí para o período do Império, da República, e, de forma sistêmica, perfaz-se uma análise que se inicia, com a edição de o Decreto-Lei no. 58, de 1937, passando pelo Decreto-Lei no. 271, de 1967, culminando na Lei Federal no. 6766, de 1979. Essas são referências legislativas que indiretamente foram e são aplicáveis à operacionalização da regularização fundiária urbana. Com advento da Constituição Federal, é demonstrada a mudança radical dos paradigmas que formam o novo Estado Brasileiro, com implicações estruturais no mesmo. Com a edição do Estatuto da Cidade e com a criação do Ministério das Cidades, todas as condições estão criadas para marcos normativos específicos: a Lei Federal no. 11.977, de 2009, e, recentemente, a Lei Federal no. 13.465, em 2017. Contudo, essas duas legislações, que aparentemente parecem se assemelhar, como veremos, guardam divergências, que revisitam as estruturas normativas do século XIX, da mesma forma que denotam e acirram o conflito de classe secular no Brasil.
Titre en anglais
The trajectory and conflicts of the legislative construction of the land regularization of informal settlements
Mots-clés en anglais
Land regularization
REURB
Urban law
Resumé en anglais
This research's purpose is to analyze and discuss the main normative frameworks that contributed directly or indirectly to the construction of the current normative frameworks, wich are related to the social interest that dictated (and still dictates) the urban land regularization in Brazil. Effectively, the irregularity of landholdings has taken place, throughout brazilian history, in a much specific way of producing territories. It began in rural zones and, during the second half of the 20th century, it made its path through settling in urban areas. The text starts by analyzing the Colonial Period, the situation of its land ownership and its "corrective" laws, and then does the same historical excercise to the period of the Empire and to the Republic, with the intention to do, later on, a more detailed and sistematic analysis of the "Pre-Urban" period. The latter starts, for methodological purposes, with the edition of the 58th Decree-Law, from 1937, proceeding to the 271st Decree-Law, from 1967, and finally culminating in the Federal Law no. 6766, from 1979. These are legislative references that were and still can be applied indirectly to the establishment of the urban land ownership regularization. With the arrival of the Federal Constitution, a radical change in the structural paradigms of the new Brazilian State is demonstrated, also having structural results on itself. Then, when the City Statute was edited and the Ministry of Cities was implemented, all the conditions are there for the creation of specific normative frameworks: the Federal Law no. 11.977, from 2009, and, more recently, the Federal Law no. 13.465, from 2017. Although these two laws may seem similar, we shall see that they have many structural differences, which are related to the normative laws of the 19th century, as well as they denote and intensify the longstanding class conflict in Brazil.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2021-05-05
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.