• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2023.tde-05122023-113106
Document
Auteur
Nom complet
Flora Belotti
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2023
Directeur
Jury
Jorge, Luis Antonio (Président)
Tonetti, Ana Carolina
Veloso, Veronica Gonçalves
Titre en portugais
Processo criativo como prática pedagógica - um olhar sobre a criação de Máquinas do Mundo
Mots-clés en portugais
Corpo
Espaço
Experiência
Máquinas do mundo
Matéria
Pedagogia
Processo de criação
Resumé en portugais
A presente pesquisa tem como objeto o processo criativo da instalação cênica Máquinas do Mundo, criada pelo núcleo de arte da mundana companhia, entre julho de 2016 e julho de 2019. Ao se debruçar sobre o processo de criação, observando-o através de diversos conceitos e pontos de vista, realiza-se uma investigação das mediações desenvolvidas entre corpos, espaços e matérias. A experiência é abordada como forma de ativar a percepção do real e produzir novas subjetividades, com a intenção de compreender como os dispositivos da arte podem contribuir para a formação do indivíduo. Partindo do princípio de que todo processo de criação é também um processo de aprendizagem, tal discussão busca ampliar o diálogo entre experiências criativas e práticas pedagógicas.
Titre en anglais
Creative process as a pedagogical practice - an overview of the creation of Máquinas do Mundo
Mots-clés en anglais
Body, Material
Creative process
Espace
Experience
Máquinas do mundo
Pedagogy
Resumé en anglais
The main object of the research is the creative process of the theatrical performance Máquinas do Mundo, created by the art branch of mudana companhia between July 2006 and July 2019. By dwelling on the creative process, observing it through diverse concepts and points of view, an investigation of how mediations developed between bodies, spaces and matters takes place. The experience is addressed as a way to activate the perception of the real and to produce new subjectivities, with the intention of comprehending how art devices can contribute to the development of the individual. Such discussion aims to broaden the dialogue between creative processes and pedagogical practices, assuming that every creative process is also a learning process. Supposing that every creative process is also a learning method, the inquiry aims at expanding the dialogue between creative processes and pedagogical practices.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
ME_FLORABELOTTI.pdf (26.84 Mbytes)
Date de Publication
2023-12-07
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.