• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
Document
Auteur
Nom complet
Fernando Lacerda Silva Oliveira
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2019
Directeur
Jury
Bartalini, Vladimir (Président)
Alves, Cauê
Fabbrini, Ricardo Nascimento
Titre en portugais
Luigi Ghirri: a paisagem como assombro do lugar comum
Mots-clés en portugais
Artes-visuais
Cotidiano
Estética
Estranhamento
Experiência
Fotografia
Paisagem
Resumé en portugais
Este trabalho se debruça sobre a fotografia de paisagem buscando entendê-la como uma forma de resistência a um apagamento da experiência direta de mundo. Para tanto tomou-se como objeto de análise fotografias retiradas de dois fotolivros do artista italiano Luigi Ghirri: Kodachrome (1978) e Il profilo delle nuvole (1989). Os elementos analisados concentram-se sobre as questões do recorte espacial, da montagem, da luz e da cor, buscando entender como na obra do artista a fotografia é muito mais uma construção complexa de uma nova realidade, ou até mesmo de uma ficção, que uma mimese simples do mundo. Tal constatação emerge de um questionamento duplo: da realidade fotografada e da própria fotografia. A inquietação gerada por esse questionamento será abordada ao longo desta dissertação como elemento fundamental para a construção do estranhamento, cuja potência de ativação do olhar e ressignificação do lugar comum no cotidiano serão as chaves para a restituição da experiência direta de mundo.
Titre en anglais
Dado não fornecido pelo autor.
Mots-clés en anglais
Aesthetics
Defamiliarization
Everyday
Experience
Landscape
Photography
Visual arts
Resumé en anglais
This work focuses on landscape photography seeking to understand it as a form of resistance to an erasure of the direct experience of the world. For this purpose, photographs from two photo books by the Italian artist Luigi Ghirri: Kodachrome (1978) and Il profilo delle nuvole (1989) were taken as the objects of analysis. The elements analyzed focus on the issues of spatial cut, framing, light and color, trying to understand how, in the artist's work, photography is much more a complex construction of a new reality, or even a fiction, than a simple mimesis of the world. This observation emerges from a double questioning: of the photographed reality and of the photograph itself. The uneasiness provoked by this questioning will be approached throughout this dissertation as a fundamental element for the construction of defamiliarization, which power of activating the gaze and resignifying the common place in everyday life will be the keys to restitute a direct experience of the world.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2019-11-27
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2022. Tous droits réservés.