• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
Document
Author
Full name
Fernando Lacerda Silva Oliveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Bartalini, Vladimir (President)
Alves, Cauê
Fabbrini, Ricardo Nascimento
Title in Portuguese
Luigi Ghirri: a paisagem como assombro do lugar comum
Keywords in Portuguese
Artes-visuais
Cotidiano
Estética
Estranhamento
Experiência
Fotografia
Paisagem
Abstract in Portuguese
Este trabalho se debruça sobre a fotografia de paisagem buscando entendê-la como uma forma de resistência a um apagamento da experiência direta de mundo. Para tanto tomou-se como objeto de análise fotografias retiradas de dois fotolivros do artista italiano Luigi Ghirri: Kodachrome (1978) e Il profilo delle nuvole (1989). Os elementos analisados concentram-se sobre as questões do recorte espacial, da montagem, da luz e da cor, buscando entender como na obra do artista a fotografia é muito mais uma construção complexa de uma nova realidade, ou até mesmo de uma ficção, que uma mimese simples do mundo. Tal constatação emerge de um questionamento duplo: da realidade fotografada e da própria fotografia. A inquietação gerada por esse questionamento será abordada ao longo desta dissertação como elemento fundamental para a construção do estranhamento, cuja potência de ativação do olhar e ressignificação do lugar comum no cotidiano serão as chaves para a restituição da experiência direta de mundo.
Title in English
Dado não fornecido pelo autor.
Keywords in English
Aesthetics
Defamiliarization
Everyday
Experience
Landscape
Photography
Visual arts
Abstract in English
This work focuses on landscape photography seeking to understand it as a form of resistance to an erasure of the direct experience of the world. For this purpose, photographs from two photo books by the Italian artist Luigi Ghirri: Kodachrome (1978) and Il profilo delle nuvole (1989) were taken as the objects of analysis. The elements analyzed focus on the issues of spatial cut, framing, light and color, trying to understand how, in the artist's work, photography is much more a complex construction of a new reality, or even a fiction, than a simple mimesis of the world. This observation emerges from a double questioning: of the photographed reality and of the photograph itself. The uneasiness provoked by this questioning will be approached throughout this dissertation as a fundamental element for the construction of defamiliarization, which power of activating the gaze and resignifying the common place in everyday life will be the keys to restitute a direct experience of the world.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-11-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2022. All rights reserved.