• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2023.tde-16012024-123416
Document
Author
Full name
Patrícia Siqueira Melo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Sandeville Junior, Euler (President)
Fernandes, Jarina Rodrigues
Pinazza, Monica Appezzato
Title in Portuguese
A percepção sobre a cidade de São Paulo a partir de suas juventudes periféricas
Keywords in Portuguese
Direito à cidade
Educação de jovens e adultos (EJA)
Experiências partilhadas
Juventudes periféricas
Paisagem
Abstract in Portuguese
A pesquisa buscou entender a relação das juventudes periféricas paulistanas com a cidade de São Paulo, a partir da compreensão da paisagem em que vivem. Participaram da pesquisa jovens estudantes da Educação de Jovens e Adultos e residentes na periferia da região noroeste da cidade. Assim, pretendeu-se abordar os conhecimentos referentes às vivências na paisagem e suas expectativas na cidade a partir de seus percursos, de suas experiências, além de entender como se apropriam, criam e recriam o espaço, saber sobre seus destinos, ausências, desejos e questões que os mobilizam. Para tanto, o referencial teórico ancorou-se no conhecimento transdisciplinar entre educação, os estudos da paisagem e do urbano, além dos saberes e experiências do cotidiano. Foi realizado um estudo colaborativo da paisagem por meio de uma metodologia participante. Essa participação ocorreu através da dinâmica dialógica-problematizadora para a compreensão da realidade, a qual se deu por meio de oficina pedagógica. Além disso, também foram realizadas entrevistas e a coleta de dados socioeconômicos dos jovens estudantes do CIEJA Perus 1. A partir das informações obtidas foi possível observar que os jovens apresentam dificuldades de ocupação da cidade de São Paulo, a maioria deles permanece em suas casas no tempo livre. Ao passo que circulam pela cidade, tendem a enfrentar as fronteiras marcadas pelas desigualdades, exclusão, preconceitos e racismo. Entretanto, nas diversas camadas de apropriação da cidade, ressignificam o espaço em busca de prazer e pertencimento. A partir dos resultados obtidos, foi possível concluir que os jovens periféricos se apropriam e circulam no espaço de forma restrita, mas buscam uma significação afirmativa com a cidade.
Title in English
The perception concerning São Paulo city from its periphery youth
Keywords in English
Landscape
Periphery young people
Right to the city
Shared experiences
Students
Youth and adult education
Abstract in English
This work aimed to understand the relationship between São Paulo peripheral youth with São Paulo city, based on understanding of the landscape in which they live. Young Youth and Adult Education students and residents on the outskirts of northwest São Paulo city corresponded to the target audience of this work. Therefore, we intended to approach the knowledge referring to the experiences in the landscape and their expectations concerning the city from their course and experiences. In addition, we goal comprehend how such citizens appropriate, create, and recreate the space they live, for then realize their destinations, absences, desires, and questions that mobilize them. Concerning it, the theoretical framework has anchored in transdisciplinary knowledge between education, scenery, and urban studies, further to daily knowledge and experiences. A collaborative study regarding the landscape was carried out using participatory methods. Such participation took place through the dialogic-problematizing dynamics for understanding reality through a pedagogical workshop. Moreover, interviews and socioeconomic data were collected from the young students from Integrated Center for Youth and Adult Education, located in Perus, in São Paulo metropolitan region (CIEJA Perus 1). The data obtained allowed us to observe that peripherical young have issues in occupying São Paulo due to most of them remaining in their homes in their free time. Once they move around the city, such young people tend to face inequalities, exclusion, prejudice, and racism hurdling. Nevertheless, in the different layers regarding city appropriation, such students re-signify the space in search of pleasure and belonging. According to the data, it has been possible to conclude that periphery young people appropriate and circulate in space in a restricted way, but looking for affirmative meaning with the city.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-01-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.