• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
10.11606/D.16.2016.tde-07032016-143624
Document
Auteur
Nom complet
Amanda Ruth Dafoe de Aguiar
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2015
Directeur
Jury
Mazzilli, Clice de Toledo Sanjar (Président)
Suzuki, Marcelo
Wisnik, Guilherme Teixeira
Titre en portugais
Lina Bo Bardi e a atualidade do cavalete de cristal
Mots-clés en portugais
Curadoria
Design
Identidade cultural
Instituições culturais
Lina Bo Bardi
Museografia
Museus de arte
Resumé en portugais
Este projeto busca analisar o Cavalete de Cristal, aparato expositivo criado no fim da década de 1950 pela arquiteta ítalo-brasileira Lina Bo Bardi para ser a peça central da composição da expografia do Museu de Arte de São Paulo, o MASP. A pesquisa evidenciará que o design dessa peça - a partir da solução espacial para a qual foi planejada e do discurso curatorial nela embutido - criou uma gramática expográfica singular que, mesmo após sua extinção em 1996, ainda reverbera de maneira potente em discussões internacionais sobre os desafios da apresentação da arte em museus na atualidade. Esta pesquisa reflete a necessidade de se voltar o olhar para a proposta de Lina Bo Bardi, evidenciando a validade de uma retomada do projeto original desse museu como forma de recuperar um espaço de vivência cultural fundamental da cidade de São Paulo - que, como poucos, nasceu de um profundo entendimento das especificidades da cultura brasileira.
Titre en anglais
Lina Bo Bardi and the topicality of the Cristal Easel
Mots-clés en anglais
Art museums
Cultural institutions
Cultural identity
Curatorship
Design
Lina Bo Bardi
Museography
Resumé en anglais
This project undertakes an analysis of the Crystal Easel, exhibition apparatus created in the late 1950s by the Italian-Brazilian architect Lina Bo Bardi as the central element in the expographic composition of the Museu de Arte de São Paulo, MASP. Taking the spatial solution for which the apparatus was planned and the curatorial discourse embedded in it as starting point, the study will show that the design of this object created a singular expographic grammar that, even after its extinction in 1996, continues to reverberate forcefully in international discussions about the challenges of displaying art in museums today. This research relects the need to turn our attention to Lina Bo Bardi's proposal, evidencing the validity of resuming the museum's original proposal as a way to recover a fundamental space for cultural experience in the city of São Paulo - a museum which, like few others, was born of a deep understanding of the particularities of Brazilian culture.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
amandaruth.pdf (45.51 Mbytes)
Date de Publication
2016-03-09
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2019. Tous droits réservés.