• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.16.2008.tde-26012010-141411
Document
Auteur
Nom complet
Renata Baesso Pereira
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2008
Directeur
Jury
Azevedo, Ricardo Marques de (Président)
Agostino, Mario Henrique Simao D
Kossovitch, Leon
Kuhl, Beatriz Mugayar
Tognon, Marcos
Titre en portugais
Arquitetura, imitação e tipo em Quatremère de Quincy
Mots-clés en portugais
Arquitetura
Imitação
Quatremère de Quincy
Tipo
Resumé en portugais
O trabalho investiga a gênese da noção de tipo na teoria de Quatremère de Quincy e identifica qual o papel deste conceito na sistematização de uma teoria da Arquitetura. A compreensão da noção de tipo em Quatremère deve estar vinculada às questões da origem da Arquitetura, ao estabelecimento de um campo disciplinar próprio e ao delineamento de preceptivas que definam o papel das convenções e da tradição clássica frente à invenção e ao gênio. Embora a primeira formulação do termo tipo em Arquitetura seja corretamente atribuída a Quatremère de Quincy no terceiro volume da Encyclopédie Methodique - Architecture de 1825, é fundamental perfazer a genealogia das idéias e compreender este conceito no âmbito mais amplo de sua teoria da Arquitetura e das Artes. Para tanto procede-se à exegese de três textos fundamentais: De l'état de l'architecture Egyptienne (1803); De l'imitation - essai sur la nature, le but et les moyens del'imitation dans les beaux-arts (1823) e Dictionnaire Historique d'Architecture (1832). Deste último fez-se a tradução para o português, a partir do textooriginal, de algumas vozes que versam sobre matérias teóricas e preceptivas arquitetônicas. Na passagem do século XVIII para o século XIX, frente ao historicismo e ao romantismo nascente, a posição de Quatremère é de defesa intransigente do ideal clássico na Académie des Beaux-Arts e da busca de princípios duradouros que resguardem a Arquitetura do que ele julga serem abusos. Ao definir tipo adversava aqueles que se aferravam de modo servil aos modelos e insistiam nas cópias literais. O tipo afastava a Arquitetura do abuso das convenções e do abandono das regras e dos princípios. Nessa perspectiva, o papel histórico do tipo é o aspecto mais fecundo de uma pesquisa sobre a teoria de Quatremère.
Titre en anglais
Architecture, imitation and Type in Quatremère de Quincy
Mots-clés en anglais
Architecture
Quatremère de Quincy
Type
Resumé en anglais
The work investigates the genesis of the notion of type in the Quatremère de Quincy's theory and identifies which is the role of this concept in the systematization of a theory of Architecture. The understanding of notion of type in Quatremère shall be linked to issues regarding the origin of Architecture, to the establishment of an individual disciplinary field and to the outline of principles that define the role of conventions and classical tradition before the invention and genius. Even though the first formulation of the term type in Architecture is correctly attributed to Quatremère de Quincy in the third volume of the Encyclopédie Methodique - Architecture from 1825, it is fundamental to complete the genealogy of ideas and to understand this concept on its ampler scope of his theory of Architecture and Arts. Therefore, the exegesis of three fundamental texts is conducted: De l'état de l'architecture Egyptienne (1803); De l'imitation - essai sur la nature, le but et les moyens de l'imitation dans les beaux-arts (1823) e Dictionnaire Historique d'Architecture (1832). The latter, a translation to Portuguese was done, from the original text, from some voices that versifies about the theoretical subjects and architetonic principles. In the passage from the XVIII century to the XIX century, before the rising historicism and the romantism, the position of Quatremère is an intransigent defense of the classical ideal in the Académie des Beaux-Arts and the search for lasting principles that save Architecture from what he considers to be abuses. In defining the type he opposed himself against the ones that held, in the most servile manner, to the models and insisted in literal copies. The type kept Architecture away from the abuse of conventions and the abandonment of rules and principles. In this perspective, the historical role of type is the most fecund aspect of a research on the theory of Quatremère.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2010-04-27
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.