• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.16.2014.tde-25072014-092309
Document
Author
Full name
Amanda Saba Ruggiero
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Farias, Agnaldo Aricê Caldas (President)
Braga, Paula Priscila
Ferreira, Maria da Glória Araújo
Lourenço, Maria Cecilia França
Wisnik, Guilherme Teixeira
Title in Portuguese
Elos e assimetrias na recepção de Hélio Oiticica
Keywords in Portuguese
Arte contemporânea
Brasil
Hélio Oiticica
Recepção
Abstract in Portuguese
A pesquisa analisa o conjunto de mudanças que nas últimas duas décadas ampliaram a projeção da arte contemporânea brasileira no exterior, tendo como ponto de partida a obra e a projeção internacional do artista Hélio Oiticica, deflagradas com a mostra do PS1 Brazil Projects, onde aconteceu seu (re)lançamento. Através de uma análise crítica sobre a percepção da produção artística nacional em território estrangeiro, o estudo visa contribuir para a compreensão do campo da arte e das diversas variáveis que incidem no processo de reconhecimento do valor de uma trajetória artística, quer potencialize sua difusão, quer contribua para intensificar sua produção. O trabalho identifica os atores que compõem este circuito, nomeadamente os estrangeiros-críticos, curadores (independentes ou ligados a instituições), colecionadores, marchands e artistas. Apresenta e compara diversos pontos de vistas e ações quanto a produção contemporânea brasileira e permite que sejam identificadas ressonâncias e confrontos entre a recepção internacional e a local. Ao detectar um conjunto de pensamentos, foi possível revelar elos e assimetrias estabelecidas com a cultura brasileira.
Title in English
Convergences and divergences in the reception of Hélio Oiticica
Keywords in English
Brazil
Contemporary art
Reception
Abstract in English
The present work analyzes the foreign reception of Brazilian contemporary art in the last two decades. The exhibition of the work of Hélio Oiticica, starting from the show Brazil Projects held in PS1, is the reference point for this analysis. The critical examination of the reception of Brazilian art abroad intends to expand the comprehension of contemporary art practices, as the multiple influences that may contribute to the value of an art object and intensifying the production of an artist. This research identifies the persons involved with Hélio Oiticica's work - critics, independent curators, collectors, marchands and artists - and compares different points of view related to Brazilian contemporary art. In particular, the work contrasts the foreign and national attitudes toward Brasillian art, unveiling convergences and divergences in the perception of Brazilian culture.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-09-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2022. All rights reserved.