• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.16.2023.tde-12122023-114423
Document
Author
Full name
Ana Lucia Benedicto Ottoni
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Beiguelman, Giselle (President)
Aquino, Lívia Afonso de
Lima, Heloisa Espada Rodrigues
Marzochi, Ilana Feldman
Wisnik, Guilherme Teixeira
Title in Portuguese
A paisagem desencantada: fotografia e ruína no espaço moderno
Keywords in Portuguese
Apocalipse
Arte contemporânea
História da fotografia
Paisagem
Pós-modernismo
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa analisa a produção fotográfica sobre a paisagem contemporânea a partir do conceito da estética do desencanto, elaborado ao longo do primeiro capítulo. O desencantamento ali descrito espelha a perda da crença no projeto moderno. Se o Modernismo exaltou o progresso em grande parte de sua produção, um século depois a confiança na utopia tecnológica se esvaziou frente à destruição causada pela exploração de recursos naturais em nível planetário e à definição de uma era geológica causada pela intervenção humana, o Antropoceno. A origem e a evolução dos conceitos de paisagem e desencantamento são abordadas no segundo capítulo; suas intersecções com a fotografia, desde o surgimento desta e dentro do próprio Modernismo, no terceiro. O quarto capítulo versa sobre a fotografia e a paisagem no contexto da crítica pós-moderna, de grande influência sobre as abordagens contemporâneas. Por fim, no quinto capítulo, a estética do desencanto é abordada através da análise da produção imagética contemporânea de artistas e fotógrafos em sua maioria brasileiros, incluindo dois ensaios de minha autoria. Essa produção é discutida a partir de três recortes temáticos: mineração, florestas e cidades. No primeiro abordam-se os trabalhos de Lucas Bambozzi, Haroon Gunn-Salie, Cristiano e Pedro Mascaro; no segundo, os de Paulo Tavares, Lalo de Almeida, Kamikia Kisêdjê e Pedro David; e, no terceiro, os de Doug Rickard, Vincent Catala e Ding Musa, além dos meus. Combinando referências artísticas e teóricas, como Walter Benjamin, Georg Simmel, Bruno Latour, Dipesh Chakrabarty, Philippe Descola, Franco Berardi, Andreas Huyssen, T. J. Demos e David Campany, a pesquisa aqui apresentada não pretende confluir para um estudo sobre o estatuto da paisagem na atualidade. Antes, busca refletir, conforme exposto nas considerações finais, sobre as potências e contradições da fotografia enquanto linguagem crítica.
Title in English
The disenchanted landscape: photography and ruin in modern space
Keywords in English
Apocalypse
Contemporary art
History of photography
Landscape
Post-modernism
Abstract in English
This thesis analyses the photographic production of the contemporary landscape using the concept of aesthetic of disenchantment, developed in the first chapter. The disenchantment described there reflects the loss of belief in the modern project. If Modernism exalted the progress in a large part of its production, one century later, the trust in the technologic utopia has been dismantled, especially because of the exploitation of natural resources in a global level, defining a new geological era: the Anthopocene. Both the origin and the evolution of the concepts of landscape and disenchantment are detailed in the second chapter; its intersections with photography, from its birth and within Modernism itself are explored in the third chapter. The fourth chapter deals with photography and landscape in the context of postmodern criticism, which has great influence on contemporary approaches. Finally, the fifth chapter presents the aesthetic of disenchantment based on the analysis of the imagistic contemporary production of artists and photographers, mostly Brazilians, including two essays from this author. The artistic production is discussed from three perspectives: mining (Lucas Bambozzi, Haroon Gunn-Salie, Cristiano and Pedro Mascaro), forests (Paulo Tavares, Lalo de Almeida, Kamikia Kisêdjê, and Pedro David) and cities (Doug Rickard, Vincent Catala, Ding Musa, and myself). By combining artistic and theoretical references, like Walter Benjamin, Georg Simmel, Bruno Latour, Dipesh Chakrabarty, Philippe Descola, Franco Berardi, Andreas Huyssen, T. J. Demos and David Campany, the research presented here does not intend to merge into a study on the status of landscape in present. Rather, it seeks to reflect, as exposed in the final considerations, on the strengths and contradictions of photography as a critical language.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-01-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.