• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2022.tde-11112022-172937
Document
Author
Full name
Luca Otero D'Almeida Fuser
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Nascimento, Flávia Brito do (President)
Chahin, Samira Bueno
Frúgoli Junior, Heitor
Title in Portuguese
Sobre prédios, planos e uma escola: o Prudente e o patrimônio em São Paulo
Keywords in Portuguese
Antropologia social
Patrimônio cultural
Política urbana
São Paulo - SP
Abstract in Portuguese
A pesquisa busca compreender a saída da Escola Estadual Prudente de Moraes (EE Prudente de Moraes) para uma nova edificação, provocada em 2007 pelos planos de expansão da Pinacoteca de São Paulo, instituição museal vizinha, que passou a deter desde 2014 um prédio tombado construído em 1950 pelo Convênio Escolar, num contexto de mudanças urbanas e pedagógicas. Reconstituindo o que foi produzido - em especial pelos conselhos e órgãos de preservação como o CONPRESP, CONDEPHAAT e IPHAN - entre os anos 1930 e 2022 sobre o patrimônio cultural, no distrito administrativo do Bom Retiro, onde está localizada a edificação e a escola, são obtidos elementos para interpretar essa transferência da instituição de ensino em relação com outras dinâmicas sociais nessa parte da região central. De forma conjunta, se discutem os olhares da comunidade escolar sobre o acontecimento, assim como as percepções da mesma sobre a EE Prudente de Moraes e sua atual edificação, o estabelecimento de identidades territorializadas para a Luz e o Bom Retiro, e outros desdobramentos da patrimonialização de São Paulo.
Title in English
About buildings, plans, and a school: the Prudente and heritage in São Paulo
Keywords in English
Cultural heritage
São Paulo - SP
Social anthropology
Urban policy
Abstract in English
The research aims to understand the transference of the school Prudente de Moraes (Escola Estadual Prudente de Moraes: EE Prudente de Moraes) to a new building, provoked in 2007 by São Paulo Pinacoteca expansion plans, a neighboring museal institution that holds, since 2014, the listed edification built in 1950 by the Scholar Agreement (Convênio Escolar) in a context of urban and pedagogical changes. Analyzing what has been produced between the decade of 1930 and 2022 on cultural heritage in the administrative district of Bom Retiro, where the school and its previous building are located, several useful elements for interpreting the educational institution transference in association with other social dynamics of this central area of São Paulo are obtained. This is done observing specially the actions of the councils and technical institutions such as the Municipal Council for the Preservation of Historical, Cultural and Ambiental Heritage of the CIty of São Paulo (Conselho Municipal de Preservação do Patrimônio Histórico, Cultural e Ambiental da Cidade de São Paulo: CONPRESP), the Council for the Defence of Historical, Archaeological, Artistic and Touristic Heritage (Conselho de Defesa do Patrimônio Histórico, Arqueológico, Artístico e Turístico: CONDEPHAAT) and the National Historical and Artistic Heritage Institute (Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional: IPHAN). Complementary, the research discusses how the scholar community sees this event, the EE Prudente de Moraes and its current building, the creation of territorialized identities of Luz and Bom Retiro, and other unfoldings of São Paulos heritage making.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-12-29
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.