• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2022.tde-06012023-175132
Document
Author
Full name
Victor Assuar Panucci
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Silva, Joana Mello de Carvalho e (President)
Dedecca, Paula Gorenstein
Souza, Gabriel Girnos Elias de
Title in Portuguese
Concursos de projeto e autonomia do campo arquitetônico  paulista na contemporaneidade
Keywords in Portuguese
Arquitetura contemporânea
Concurso de arquitetura
Escola Paulista
Historiografia
Abstract in Portuguese
Esta dissertação tem como objetivo examinar o processo de legitimação da autonomia da arquitetura enquanto campo disciplinar fazendo uma leitura da elaboração discursiva que a justifica, produzida no contexto dos concursos de projeto. Para tanto, serão tomados como estudos de caso quatro eventos promovidos no Estado de São Paulo, entre 2009 e 2013: o Alojamento para Músicos em Campos do Jordão, o Renova São Paulo, a nova sede do Instituto Moreira Salles e a unidade do SESC em Franca. O exame se dará a partir do levantamento e leitura comparada do seu corpus documental: editais, cartas-convite, atas de comissão julgadora, memoriais, iconografia dos projetos vencedores, publicações em periódicos e sites especializados; e de uma contextualização crítica dessas fontes que busque reconhecer as filiações teóricas e historiográficas mobilizadas no seu processo de elaboração e manifestas em sua argumentação, ou seja: os padrões de intenção que informaram sua projetação e consagração, bem como sua relação com as narrativas de valorização simbólica da produção no campo disciplinar. Com isto, pretende-se contextualizar o posicionamento dos arquitetos e da crítica especializada, confrontando a conceituação teórica que ampara seus discursos com os objetos por eles produzidos e consagrados.
Title in English
Competitions and São Paulos's contemporary architectural field autonomy
Keywords in English
Architectecture competition
Contemporary architecture
Escola Paulista
Historiography
Abstract in English
This dissertation aims to examine the discursive resources that legitimize architecture as an autonomous disciplinary field, specifically through those produced within the context of architectural competitions. To do so, four events are taken as case studies. All held in the state of São Paulo, from 2006 until 2013: An Accommodation for musicians in Campos do Jordão; Renova São Paulo; the new Instituto Moreira Salles museum in São Paulo; and the Francas city SESC unit. This study takes into account the documentation produced throughout the competition: calling notices, invitations, the jurys reports, the winning propositions explanatory texts and iconography, as well as specializes publications and websites. Also, it intends to critically contextualize these sources, recognizing the theoretical and historiographical filiations in each document, which means to identify the patterns of intention that informed each architectural design and its consecration in the set of symbolic disputes within the disciplinary field. With that, it will be possible to contextualize the stances of architects and critics alike, confronting conceptual framework of the discourse to the actual produced objects.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-01-30
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.