• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2013.tde-05072013-114121
Document
Auteur
Nom complet
Paulo Kiyoshi Abreu Miyada
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2013
Directeur
Jury
Farias, Agnaldo Aricê Caldas (Président)
Barros, Luiz Antonio Recaman
Cabral, Cláudia Piantá Costa
Titre en portugais
Supersuperfícies: New Babylon (Constant Nieuwenhuys e Internacional Situacionista, 1958-74) e Gli Atti Fondamentali (Superstudio, 1972-73). O pensamento utópico como parte da cultura arquitetônica no pós-guerra europeu
Mots-clés en portugais
Anos 60
Arquitetura
Constant
História da arquitetura
Internacional Situacionista
New Babylon
Superstudio
Urbanismo
Utopia
Resumé en portugais
A presente dissertação tem como objeto o conteúdo utópico de dois projetos produzidos entre 1958 e 1974: New Babylon (Constant Nieuwenhuys e Internacional Situacionista, 1956-74) e Gli Atti Fondamentali (Superstudio, 1972-73). A investigação considera o debate político e cultural da época para organizar um quadro de comparativo. Aproximados e colocados à luz da discussão contemporânea sobre utopia, esses projetos revelam-se como iniciativas especulativas e críticas, estruturadas a partir da proposição de modelos espaciais e sociais. Tratam-se de ideais urbanos que respondem a transformações fundamentais no paradigma da urbanização no pós-guerra europeu. Ambos compartilham almejam um modelo urbano no qual infraestruturas automatizadas proveem recursos abundantes à uma sociedade liberada do trabalho e da propriedade privada.
Titre en anglais
Supersurfaces: New Babylon (Constant Nieuwenhuys and Situationist Internacional, 1958-74) and Gli Atti Fondamentali (Superstudio, 1972-73). Utopian tought inside architectural culture during the post-war years
Mots-clés en anglais
Architectural history
Architecture
Constant
New Babylon
Situationist Internacional
Sixties
Superstudio
Urbanism
Utopia
Resumé en anglais
The object of the present dissertation is the utopian content of two projects developed from 1958 to 1974: New Babylon (Constant Nieuwenhuys and Situationist Internacional, 1956-74) and Gli Atti Fondamentali (Superstudio, 1972-73). This research considers the cultural and political debate contemporary to that time as a parameter for organizing a comparative scheme. To the light of a contemporary discussion of utopia, these projects reveal themselves as critical and speculative enterprises based on proposing spatial and social models for the future. They consist of urban ideals that relate with fundamental changes of the urbanization paradigm during the post-war years. Both yearn for an urban model in which automate infrastructures homogeneously provide abundant resources to a society that is free from both labor and private property.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
paulo_miyada.pdf (4.92 Mbytes)
Date de Publication
2013-07-10
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.