• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2003.tde-28072022-143812
Document
Author
Full name
Lineu Passeri Junior
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2003
Supervisor
Committee
Baring, Joao Gualberto de Azevedo (President)
Iazzetta, Fernando Henrique de Oliveira
Machado, Lucio Gomes
Title in Portuguese
Estúdios de gravação de áudio: as necessidades acústicas como indutoras do desenho
Keywords in Portuguese
Acústica arquitetônica
Isolamento acústico
Abstract in Portuguese
Partindo de uma visão dos aspectos históricos de acústica, música, e gravação de áudio, o autor faz uma breve comparação entre os diversos tipos de estúdios, explica o processo contemporâneo de gravação e contextualiza o mercado de música gravada no Brasil. A partir daí, a pesquisa se concentra nos estúdios de gravação de áudio. Sua relação com a cidade, e a legislação específica, são os primeiros assuntos abordados. Nível de ruído, tempo de reverberação, absorção, reflexão e difusão sonora são os assuntos tratados em seguida. Parâmetros de projeto e filosofias de desenho são discutidos. Sete exemplos de bons estúdios de gravação de áudio (quatro no Brasil e três no exterior) são também apresentados. Em um estudo de caso, por intermédio da apropriação de grandezas acústicas tais como nível de ruído de fundo, EDT (Early Decay Time) e RT30, foram analisadas as soluções de projeto dos ambientes de um estúdio profissional, verificando sua compatibilidade com as necessidades acústicas e com a tecnologia contemporânea de gravação, visando a determinação de parâmetros para a elaboração de projetos técnicos específicos.
Title in English
Not available
Keywords in English
Not available
Abstract in English
Starting from a historical view of acoustics, music and audio recording, the author makes a brief comparison between several types of studios, explains the contemporary recording process, and introduces current aspects of Brazilian recorded music marketplace. From this point, the research is focused on professional recording studios. Its relationship with the urban environment, specific rules and laws are the first topics presented. Noise level, reverberation time, absorption, reflection and diffusion of sound are discussed. Design philosophies, subjective and objective parameters are also discussed. Seven examples of good professional recording studios are presented. In a case-study, by means of noise levels, EDT (Early Decay Time) and RT30 measurements, two studios and control rooms were presented and compared. From these results, the project solutions were analysed to check how each recording environment is compatible with its acoustical needs and with contemporary recording technology. The main goal was to establish guidelines and objective acoustical parameters to be used in the design of new recording studios.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-08-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2022. All rights reserved.