• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2004.tde-27052022-114359
Document
Auteur
Nom complet
Fernando Felippe Viégas
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2004
Directeur
Jury
Almeida, Eduardo Luiz Paulo Riesencampf de (Président)
Anelli, Renato Luiz Sobral
Meyer, Regina Maria Prosperi
Titre en portugais
Conjunto Nacional: a construção do Espigão Central
Mots-clés en portugais
Arquitetura moderna (São Paulo - SP)
David Libeskind
Edifícios comerciais (São Paulo - SP)
Resumé en portugais
O edifício do Conjunto Nacional, projetado por David Libeskind em 1955, é uma referência da arquitetura em São Paulo. O projeto proporciona qualidades urbanas e indica questões importantes para a compreensão da cultura brasileira. Ocupa um quarteirão inteiro da cidade, ampliando suas possibilidades de configuração espacial. Baseia-se na idéia da quadra como fração urbana mínima. O projeto incorporou um desenho que revela menos a idéia de um monumento independente à metrópole e mais o desejo de construir espaços de uso coletivo. O trabalho pretende revelar essas características a partir de uma leitura do projeto. Uma análise crítica que aponte ações futuras. O empreendimento está inserido num processo de expansão do centro da cidade rumo ao Espigão Central. O crescimento acelerado da capital e a ocupação da região da Avenida Paulista revelam a construção de uma nova geografia urbana, da qual o Conjunto Nacional é um marco na paisagem. As referências diretas e indiretas do arquiteto, no momento de concepção do edifício, foram reunidas através de seus depoimentos. O processo de projeto e execução foi descrito baseando-se em desenhos originais que assinalam as mudanças ocorridas ao longo dos anos de uma obra que "nunca terminou". Este objeto desperta interesse ainda maior quando entendido não como fato isolado, mas como parte do contexto da cultura brasileira do período. A obra integra a produção arquitetônica brasileira de excelente qualidade que foi produzida na década de 50, que dialogava com outras manifestações sociais e artísticas. O Conjunto Nacional sugere a idéia de que o seu desenho reflita a concretização de um projeto coletivo. Um arquiteto com 26 anos só poderia conceber um edifício desta qualidade e complexidade se esse desejo comum estivesse introjetado ao seu processo de trabalho.
Titre en anglais
Not available
Mots-clés en anglais
Not available
Resumé en anglais
The Conjunto Nacional Building was designed by David Libeskind in 1955 and became an architectural landmark in São Paulo. the project imparts an urban quality and points to issues which are relevant to the understanding of Brazilian culture. The side occupies an entire block, increasing the range of possible spatial configurations and drawing on the concept of block as the minimum urban fraction. the design incorporated a core plan that reveals a desire to create spaces for communal use, rather than a stand-alone, detached monument. This dissertation intends to unveil those characteristics using the very project as a starting point. A critical analysis will be conducted, and is intended as possible source of guidance for future action. The construction is part of a larger trend that led the city to expand from downtown towards the Espigão Central (a geographically higher area). The accelerated growth of the capital and the occupation of the region surrounding Paulista Avenue gave rise to a new urban geography, in which the Conjunto Nacional stands out. The architects direct and indirect references in conceiving the building were compiled from his own personal accounts. The processes entailing the design and execution were described based on original drawings, which highlight the changes that occurred throughout time and affected a construction work that never ended. Such object attracts even more interest when seen not as an isolated fact, but as part of the Brazilian cultural context in the period. The building is representative of the level of excellence achieved by the Brazilian architectural production in the 50s, which bore on other social and artistic manifestations, and suggests that its design should reflect the materialization of a colective project. A 26-year-old architect could only conceive of such level of quality and complexity in a building if this common desire were an integral, introjected part of his work process.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2022-06-09
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.