• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.1993.tde-20012023-101904
Document
Auteur
Nom complet
Luis Antonio Jorge
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 1993
Directeur
Jury
Pignatari, Decio (Président)
Ferrara, Lucrecia D'Alessio
Martins, Carlos Alberto Ferreira
Titre en portugais
A sintaxe da janela
Mots-clés en portugais
Semiótica da arquitetura
Resumé en portugais
A preocupação fundamental do trabalho é de carater ontológico: esboçar o problema das significações apriorísticas e autônomas dos elementos que compõem a sintaxe arquitetônica. O trabalho elege um desses elementos: a janela. Parte de duas analogias: uma, dada pela metáfora que toma a janela como olho da arquitetura; outra, dada pela aproximação histórica entre ela e a secção da pirâmide visual, construção imaginária da teoria da perspectiva renascentista. A consideração da janela na linguagem arquitetônica implica reconhecer uma ambigüidade essencial: a janela deve inserir-se ordenadamente no plano da parede - raciocínio típico da modenatura - mas também relacionar-se com a imagem vista através dela, que extrapola o plano, ressaltando a tridimensionalidade - herança da perspectiva renascentista, fundamentada no espaço euclidiano. Ver janela ou ver através da janela são alternativas que se colocam tanto ao observador interno ao edifício, quanto ao externo. Texto de dupla-face, a sintaxe da janela versa sobre o relacionamento desses dois lados. Tais características configuram uma poética da janela, ação criadora do olhar do arquiteto, terceira e definitiva analogia, fundamental para delimitar o campo de significação da janela. Se a arquitetura possui olhos, eles representam olhares já realizados: ao pesquisador cabe reconhecer os seus significados.
Titre en anglais
Not available
Mots-clés en anglais
Not available
Resumé en anglais
The work's fundamental concern has an ontological character: to sketch the problem of the primordial and outonomous significations of the architectural syntax elements. The work chooses one of these elements: the window. It starts from two analogies: the first one is given by the metaphor that takes the window as the Architecture's eye; the other refers to the historical approximation between it and a section of the visual pyramid, an imaginary construction of the renaissantist perspective theory. The window, in the architectural language, implies in the acknowledgement of an essential ambiguity: the window must insert itself in an orderly manner into the wall's plan - a typical reasoning of the modénature - and at the same time relate itself with the image seen through it, beyond its own plan, putting in evidence the three-dimensionality, heritage of the renaissantist perspective, fundamented on the Euclidean space. To see the window or to see through the window are alternatives that are available both to the observer inside the building as much as to the external one. Double-faced text, the window's sintax deals with the relationship of both of these sides. These characteristics configure a windows's poetry, a creative action resulting from the architect's look, third and final analogy, fundamental to circumscribe a signification field for the window. If the Architecture has eyes, they represent looks already given: it is up to the researcher to recognize its meanings.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2023-01-23
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.