• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.16.2002.tde-18102022-102738
Document
Author
Full name
Denise Maria Fuschini de Alcantara
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2002
Supervisor
Committee
Guedes Sobrinho, Joaquim Manoel (President)
Anelli, Renato Luiz Sobral
Garcia, Clóvis
Lourenço, Maria Cecilia França
Machado, Lucio Gomes
Title in Portuguese
O lugar do teatro - O espaço do teatro. Arquitetura teatral: na composição do desenho urbano e na prática do espetáculo
Keywords in Portuguese
Teatros (arquitetura)
Teatros (São Paulo - SP)
Abstract in Portuguese
A presença do teatro na vida das cidades provoca um fato social que não se esgota somente pela prática de suas atividades artísticas. Assim, o edifício teatral pode ser lido como um símbolo do movimento de cultura e sociabilidade. A idéia central deste trabalho baseia-se na interpretação desta questão, propondo olhar o edifício teatral segundo dois enfoques: o papel do edifício no contexto da cidade e a articulação arquitetônica do espaço teatral. Para formar uma idéia precisa sobre a questão do teatro e da cidade, foi importante ter realizado visitas a espaços dedicados à arte cênica em diferentes localidades nacionais e internacionais. A forma com que se configura a existência de vários tipos de modelos teatrais, vocacionados para diferentes experimentos e interagindo com o público de cada região. Quando propomos a criação de um projeto para um novo edifício teatral, buscamos como ponto de partida certas condições espaciais que o Theatro Municipal de São Paulo deveria assumir para se constituir como um centro de criação e produção musical e lírica. Se o edifício não comporta as novas exigências de uma moderna casa de produção, algo deve ser revisto. Nossa proposta volta-se para a criação de um novo edifício anexo, inter-relacionado com o principal, tornando-se ambos complementares espacialmente. Se esta solução pode favorecer a prática e o exercício musical e lírico - traço artístico predominante no Theatro Municipal - cuidamos para que o novo conjunto edificado, através de sua implantação, traga uma nova leitura de seu espaço e marque sua presença em conformidade com a ocupação do antigo Centro de São Paulo, do Viaduto do Chá e arredores.
Title in English
The place of the theater - the space of the theater: the composition of Urban Design and the arrangement of the Show
Keywords in English
Not available
Abstract in English
The main theme of this work is to interpret the role of the theater in the fabric of the city. The life-force and presence of a theater can be seen as a symbol of social and cultural movement. A theater building links a city to its artistic events, provoking an engagement between art and the public. To build a theater, as well as any other kind of project, one needs to understand the spacial organization and the functions that ensure its good performance. Besides proposing a project for a new theater, this analysis intends to establish the connection between a historical building, a landmark of the metropolis of São Paulo, and a new building annex, projected to improve the spacial conditions for musical and lyrical performances. Its placement, contiguous with the main building, provokes a new understanding of the space and occupancy of the old town, the Viaduto do Chá, and its surroundings. An extension of the boundaries of Theatro Municipal de São Paulo, using an urban area square, like the "esplanada" Praça Ramos de Azevedo, may arouse many emotions. On the other hand, it can be viewed as an important revitalization of the area. The major role of the annex building, more than to attend to the demands of the theater, is above all, to set a new dimension between theatrical performance and its relation to the city.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-10-18
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.