• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.1991.tde-05122022-135820
Document
Auteur
Nom complet
Beatriz Santos de Oliveira
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 1991
Directeur
Jury
Corona, Eduardo (Président)
Gasperini, Gian Carlo
Lemos, Carlos Alberto Cerqueira
Titre en portugais
A modernidade oficial: a arquitetura das escolas públicas do Distrito Federal (1928-1940)
Mots-clés en portugais
Escolas
História da arquitetura
Resumé en portugais
Este estudo pretende investigar o que foi a modernidade brasileira durante seu período inicial, a partir da arquitetura das escolas públicas construídas na capital do país durante o período de 1928-1940. A arquitetura das escolas, pensada dentro de uma historicidade concreta, foi discutida como paradigma de um projeto de modernização da sociedade e da própria arquitetura. Os conteúdos globais e culturais implícitos no desenvolvimento de uma tipologia funcional - o prédio escolar - permitiram pensar não só o próprio processo de desenho e as implicações da atividade projetual, como também, responder objetivamente sobre a criação de um espaço moderno em arquitetura, condizente com o discurso oficial que se dizia moderno e revolucionário. De uma maneira mais abrangente, o estudo reflete sobre o grau de influência das determinações sociais globais sobre a forma, enquanto expressão plástica e organização espacial.
Titre en anglais
The official modernity: the architecture of Federal District's Public Schools (1928-1940)
Mots-clés en anglais
Not available
Resumé en anglais
This research aims to investigate the Brazilian modernity during its initial period, through the architecture of public schools, built in the capital of the country in the years of 1928-1940. The schools architecture, reflected from a historical perspective, is discussed as being the paradigm of a society modernization project as well as architecture's. The global and cultural contents within the development of a functional typology the school building enabled analyzing not only the designing process itself implications of the projecting activities, but also objectively answering about the generation of a modern space in architecture, in accordance presented as with the governmental speech, pretending to be modern and revolutionary. From a broader perspective, the research reflects about the level of the influence of the global social directions over the form, while plastic expression and special organization.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2022-12-05
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.