• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.14.2019.tde-26072018-093708
Document
Author
Full name
Flaubert Meira Rocha Lacerda
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Tossato, Claudemir Roque (President)
Kantor, Carlos Aparecido
Piassi, Luis Paulo de Carvalho
Title in Portuguese
A unidade temática "Compreensão Humana do Universo" pela perspectiva antropológica da Astronomia Cultural
Keywords in Portuguese
Astronomia Cultural
Ensino de Astronomia
História e Filosofia da Ciência
Modelos explicativos do Universo
Abstract in Portuguese
A partir da unidade temática Compreensão Humana do Universo, referida nas Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias, capítulo Física, é possível discutir uma série de conceitos presentes em seus objetivos, em especial, sobre os modelos explicativos do universo em diferentes modos de conhecimento. A fim de contribuir com esta discussão, de forma a tratar igualitariamente os diferentes modelos, que o presente trabalho tem como objetivo fornecer subsídios teóricos e metodológicos para o planejamento e implementação de aulas direcionadas para tal unidade temática, a partir de uma abordagem histórica-filosófica e pela perspectiva antropológica da Astronomia Cultural. Para transformar esta intenção em ação foi elaborada uma sequência didática, a qual foi conduzida segundo o processo EAR de validação. A sequência foi aplicada em uma turma de primeiro ano do ensino médio. Os dados da aplicação foram coletados por meio de gravação das aulas, dos diários de aula e do material (desenhos e questionários diagnósticos) produzidos pela turma. A fonte principal de dados foi o material produzido pela turma, o qual foi submetido à análise de conteúdo categorial. Como resultado da análise desse material verificou-se que a sequência didática aplicada, de acordo com os parâmetros adotados para sua elaboração, conseguiu com que a turma caracterizasse e delimitasse os modelos explicativos do universo segundo os tipos de conhecimentos dos quais estes são advindos
Title in English
The thematic unit "Compreensão Humana do Universo" by the anthropological perspective of Cultural Astronomy
Keywords in English
Astronomy teaching
Cultural Astronomy
Explanatory models of the Universe
History and Philosophy of Science
Abstract in English
From the thematic unit "Compreensão Humana do Universo", referred to in the Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias, chapter "Física", it is possible to discuss a series of concepts present in its objectives, in particular, on the explanatory models of the universe in different models of knowledge. In order to contribute to this discussion, treating the different models equally, the present work aims to provide theoretical and methodological support for the planning and implementation of classes directed to such thematic unit, based on a historical-philosophical approach and by anthropological perspective of Cultural Astronomy. To transform this intention into action, a didactic sequence was elaborated, which was conducted according to the EAR process of validation. The sequence was applied in a first-year High School class. The application data were collected by recording the classes, class diaries and the material (drawings and diagnostic questionnaires) produced by the students. The main source of data was the material produced by the students, which was submitted to Categorical Content Analysis. As a result of the analysis of this material, it was verified that the didactic sequence applied, according to the parameters adopted for its elaboration, enabled the students to characterize and delimit the explanatory models of the universe according to the types of knowledge from which these are derived
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-01-22
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.