• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.14.2021.tde-20042021-155950
Document
Author
Full name
Karline Alves Brandão
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Friaca, Amancio Cesar Santos (President)
Marinho, Laura Paulucci
Marques, Leila Soares
Title in Portuguese
Proposta de aprendizagem para o Ensino de Astronomia e Química utilizando o jogo como ferramenta didática
Keywords in Portuguese
Ensino de astronomia
Ensino de Ciências
Ensino de química
Ferramentas de aprendizagem
Jogos didáticos
Transdisciplinaridade.
Abstract in Portuguese
A origem dos elementos químicos é um tema que praticamente não é abordado no ensino da química. Por ser um assunto de grande relevância, deveria ser melhor explorado, facilitando assim a compreensão da tabela periódica. Com base nisso, confeccionamos e aplicamos um jogo envolvendo Química e Astronomia para alunos iniciantes do ensino médio da rede estadual de São Paulo, mostrando como surgiram os elementos organizados na tabela periódica por Mendeleev. É de extrema importância que os alunos tenham conhecimento dos elementos químicos e de onde eles foram formados para que alcancem um entendimento mais amplo dentro do estudo de química. A existência e as propriedades dos elementos químicos já constituem parte corrente do currículo da educação básica, mas questionamentos sobre a origem dos elementos químicos onde surgiram e como foram formados em geral não estão presentes no ambiente escolar. A proposta desse projeto é trabalhar transdisciplinarmente com Química e Astronomia, enfatizando a origem dos elementos químicos. Para que o objetivo seja alcançado, utilizamos como ferramenta pedagógica os jogos didáticos, que constituem um instrumento facilitador de aprendizagem permitindo que os alunos desenvolvam não só conhecimentos, mas também habilidades e atitudes. O uso do jogo como ferramenta permite alcançar um aprendizado mais significativo. Assim, os jogos didáticos são fortes aliados no processo de ensino e aprendizagem dentro de uma perspectiva de educação necessária para o mundo atual, altamente conectado e em rápida transformação, resumida nos Quatro Pilares da Educação de Jacques Delors: aprender a conhecer, aprender a fazer, aprender a viver com os outros e aprender a ser.
Title in English
LEARNING PROPOSAL FOR TEACHING ASTRONOMY AND CHEMISTRY USING THE GAME AS A TEACHING TOOL
Keywords in English
Astronomy teaching
Chemistry teaching
Didactic games
Learning tools
Science teaching
Transdisciplinarity.
Abstract in English
The origin of chemical elements is a topic that is hardly addressed in teaching of chemistry. As it is a very relevant subject, it should be better explored, thus facilitating the understanding of the periodic table. Based on this, we designed and applied a game involving chemistry and astronomy for junior high school students of the state of São Paulo, showing how the elements organized in the periodic table by Mendeleev emerged. It is extremely important that students have knowledge of the chemical elements and where they have been formed in order to reach a broader understanding within the study of chemistry. The existence and properties of chemical elements are already part of the basic education curriculum, but questions about the origin of chemical elements - where they have originated and how they were formed - are not usually present in the school environment. The purpose of this project is to work transdisciplinarily with chemistry and astronomy, emphasizing the origin of the chemical elements. In order that this goal be achieved, we use didactic games as a pedagogical tool, which are a facilitator of learning, allowing students to develop not only knowledge but also skills and attitudes. The use of the game as a didactic tool allows to acquire a more significant learning. Thus, didactic games are strong allies in the teaching and learning process within a perspective of education necessary for the current, highly connected and rapidly changing world, summarized in the Four Pillars of Learning by Jacques Delors: learning to know, learning to do, learning to live together and learning to be.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-04-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.