• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2019.tde-26112019-164430
Document
Author
Full name
Marcos Roberto Moran Silveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Fischer, Rosa Maria (President)
D'Amario, Edison Quirino
Hourneaux Junior, Flávio
Pedroso, Marcelo Caldeira
Title in Portuguese
Educação de alta qualidade para segmentos populacionais de baixa renda: proposta de um modelo autossustentável e escalável
Keywords in Portuguese
Crianças pobres
Educação
Educação de qualidade
Modelos de negócios socioambientais
Subsídio cruzado
Abstract in Portuguese
O Colégio Mão Amiga oferece educação de qualidade a mais de 500 crianças moradoras da periferia de Itapecerica da Serra, SP. Como organização da sociedade civil, o Colégio atualmente depende em grande parte de doações para manter suas operações. Pela dificuldade de comprometimento dos doadores, a unidade correu o risco de ter sua operação encerrada por algumas vezes. Nesse sentido, este trabalho teve o objetivo de desenvolvimento de um modelo de negócios que garantisse auto sustentabilidade e escalabilidade ao Colégio. Foi utilizada a metodologia de pesquisa-ação na pesquisa. O modelo de negócios proposto e parcialmente implementado foi baseado em subsídio cruzado ou modelo Robin Hood, e contempla a criação de uma rede de ensino formada por uma unidade que atenda ao segmento de alta renda da população a ser criada e acrescida ao Colégio Mão Amiga. O modelo é amparado na legislação brasileira atual, em que através da Certificação de Entidades Beneficentes de Assistência Social (CEBAS), uma rede como a proposta obtém economia de custos através de isenção fiscal. Tal economia pode ser até maior que o montante necessário para subsidiar o ensino dos alunos que não podem pagar, não onerando assim as famílias pagantes. As componentes do modelo utilizadas são 6: modelo de gestão, modelo de inovação, modelo de operações, posicionamento estratégico, relacionamento com clientes e modelo econômico. Como próximo passo, recomenda-se uma implementação efetiva do modelo e posterior reavaliação do mesmo para que se verifique se a escola se torna, de fato, autossustentável.
Title in English
High quality education for low income segments: proposal of a self-sustaining and scalable model
Keywords in English
Cross allowance
Education
Poor children
Quality education
Social and environmental business models
Abstract in English
Colégio Mão Amiga provides high quality education to over 500 children living in the outskirts of Itapecerica da Serra, SP. As a non-governmental organization, the school currently relies heavily on donations to maintain its operations. Due to lack of donor commitment, school unit has faced risk of having its operation terminated for several times. In this sense, this research had the objective of developing a business model to ensure self-sustainability and scalability to the school. The methodology applied in the research was action research. Proposed and partially implemented business model was based on cross-subsidy or Robin Hood model and contemplates the creation of an education group composed by a high-income segment unit to be created and added to the Colegio Mão Amiga. The model is supported by current Brazilian legislation, in which, through the Certification of Social Welfare Entities (CEBAS), an educational group like the proposed obtains cost savings through tax exemption. Such savings may be greater than the required amount to subsidize the education of students who cannot afford it, not impacting the paying families. The components of the model are 6: management model, innovation model, operations model, strategic positioning, customer relationship and economic model. As a next step, effective implementation and re-evaluation of proposed model in order to verify if school becomes in fact self-sustainable are recommended.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
CorrigidoMarcos.pdf (3.94 Mbytes)
Publishing Date
2019-11-28
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.