• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.12.2018.tde-18012018-163013
Document
Author
Full name
Paulo Cesar Mei
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Maximiano, Antonio Cesar Amaru (President)
Almeida, Martinho Isnard Ribeiro de
Porto, Maria Cecilia Galante
Soler, Alonso Mazini
Title in Portuguese
Fatores comportamentais facilitadores da gestão de projetos
Keywords in Portuguese
Administração de conflitos
Administração de projetos
Administração de recursos humanos
Comportamento organizacional
Cultura organizacional
Liderança
Abstract in Portuguese
Essa dissertação de mestrado busca analisar os aspectos comportamentais que possam contribuir ou facilitar a gestão de projetos e como a ausência desses fatores podem comprometer o sucesso e a realização das estratégias. O objetivo principal deste trabalho é identificar os principais fatores comportamentais facilitadores para a gestão de projetos e propor sugestões para o aprimoramento dos fatores comportamentais mais relevantes. O trabalho contou inicialmente com uma revisão bibliográfica e consulta a especialistas, levando a uma relação não estruturada de fatore comportamentais listados nos principais trabalhos teóricos, mas também vivenciados na prática pelos profissionais entrevistados. A lista final foi submetida a uma avaliação por três grupos: Profissionais diretamente ligados à gestão de projetos, profissionais indiretamente ou esporadicamente ligados à gestão de projetos e instrutores e professores em gestão de projetos. O objetivo foi resgatar os principais elementos comportamentais contributivos para a boa gestão na ótica destes três tipos de profissionais. Para os profissionais diretamente ligados à gestão de projetos, os 2 fatores mais importantes detectados foram a comunicação com 45,6% da preferência e o trabalho em Equipe com 34% da preferência. Os profissionais indiretamente ou esporadicamente ligados à gestão de projetos elegeram também a comunicação e o trabalho em equipe, mas para ampliar a contribuição este trabalho avaliou para esse grupo o 3º e 4º fatores mais citados que foram o gerenciamento de Conflitos com 25,7% da preferência e a liderança com 22,9% da preferência. Já para os profissionais do ensino da gestão de projetos os 2 fatores mais importantes também já haviam sido mencionados e avaliados nos dois grupos anteriores e por isso este trabalho mais uma vez avaliou o 3º e 4º fatores mais citados que foram a moralidade e Ética e a visão holística, que empataram com 27,3% da preferência. Por fim, com base nesses principais fatores, foram mapeadas possíveis soluções para corrigir a carência desses fatores visando o sucesso dos projetos. Os resultados das pesquisas foram compilados em forma de sugestões de aprimoramento visando preparar os envolvidos na gestão de projetos quanto aos fatores comportamentais mais importantes detectados ao longo do trabalho.
Title in English
BEHAVIORAL FACTORS THAT FACILITATE PROJECT MANAGEMENT
Keywords in English
Conflict Management
Human Resource Management
Leadership
Organizational Behavior
Organizational Culture
Project Management
Abstract in English
This dissertation seeks to analyze the behavioral aspects that can contribute or facilitate the project management and how the absence of these factors can compromise the success and achievement of the strategies. The main objective is to identify the main facilitating behavioral factors for the management of projects and to propose suggestions for the improvement of the most relevant behavioral factors. The work initially counted on a bibliographical revision and consultation to specialists, leading to an unstructured list of behavioral factors listed in the main theoretical works, but also experienced in practice by the professionals interviewed. The final list was submitted to an evaluation by three groupes: Professionals directly linked to project management, professionals indirectly or sporadically linked to project management and instructors or teachers in project management. The objective was to understand the main behavioral elements that contribute to a good management from the perspective of these three types of professionals. For professionals directly involved in project management, the 2 most important factors detected were communication with 45.6% of the preference and Team work with 34% of preference. The professionals indirectly or sporadically linked to the project management also chose communication and teamwork as the most important factors in project management, but to increase the contribution, this work evaluated for this group the 3rd and 4th most cited factors that were Conflicts management with 25.7% of the preference and leadership with 22.9% preference. For the project management teacher group, the 2 most important factors had already been mentioned and evaluated in the two previous groups and so this work once again evaluated the 3rd and 4th most cited factors that were morality and Ethics and holistic view, which tied with 27.3% of preference. Finally, based on these main factors, possible solutions were mapped to correct the lack of these factors aiming the success of the projects. The results of the research were compiled in the form of suggestions for improvement in order to prepare those involved in project management on the most important behavioral factors detected throughout the work.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
CorrigidoPaulo.pdf (3.66 Mbytes)
Publishing Date
2018-01-29
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2022. All rights reserved.