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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2003.tde-28022024-141129
Document
Author
Full name
Roseli Luiz da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2003
Supervisor
Committee
Silveira, Jose Augusto Giesbrecht da (President)
Lepsch, Sergio Luiz
Zwicker, Ronaldo
Title in Portuguese
Estratégias concorrenciais em um cluster de supermercados: estudo exploratório da competição entre lojas de quatro redes situadas no município de Osasco, região metropolitana do Estado de São Paulo
Keywords in Portuguese
Administração estratégica
Clusters
Comportamento do consumidor
Supermercados
Abstract in Portuguese
Esta dissertação apresenta uma análise da competição entre quatro operações varejistas que compõem um cluster de super/hipermercados situado em uma área próxima ao Centro de Osasco, Região Oeste da Região Metropolitana do Estado de São Paulo: Barateiro, Carrefour, Wal-Mart e Pastorinho - as três primeiras pertencentes aos principais varejistas e a última a uma organização de pequeno porte. As estratégias competitivas foram identificadas por meio de uma entrevista com os gestores das lojas selecionadas (4 entrevistas) baseando-se nas principais dimensões estratégicas que englobam o processo de diferenciação; pelos atributos mais importantes considerados pelos consumidores entrevistados (420 consumidores) e pela verificação de preços, de uma lista de 85 produtos, selecionada para o shopping de preços, coletados nos quatro mercados da amostra. A revisão bibliográfica intencionou identificar os conceitos diretamente relacionados com o problema de pesquisa, contemplando diversos autores e diversas teorias relacionadas a administração, em comparação as práticas adotadas pelos varejistas em estudo. O conhecimento acadêmico relacionado a Estrutura de Cluster, foi considerado, neste estudo, dentro do enfoque da competição entre mercados similares ocupantes da mesma área geográfica. Os dados obtidos no estudo serviram de base para as análises que permitiram indicar como principais resultados : a) que os consumidores não são fieis as lojas e b) a competição em um cluster é mais acirrada do que em lojas isoladas. Mas existem pontos positivos: afluência de clientes e maior e monitoração da concorrência é mais fácil.
Title in English
Competitive strategies in a supermarket cluster: an exploratory study of competition between the stores of four chains located in the municipality of Osasco, in the metropolitan region of the state of São Paulo
Keywords in English
Clusters
Consumer behavior
Strategic management
Supermarkets
Abstract in English
This master degree thesis presents an analysis of the competition between four retail operations that compose a cluster of supermarkets situated in an area next to downtown Osasco, West Region of the Metropolitan Region of the State of Sao Paulo. The supermarkets are: Barateiro, Carrefour, Wal-Mart, and Pastorinho. The three first belong to big retailers and the last one to a smaller organization. The competitive strategies of the four Stores had been identified by an interview with their managers; by the attributes considered the most important by pooled consumers (420 consumers interviewed); and by the prices for 85 selected products, collected in the sample Stores. The bibliographic revision aimed at identifying the concepts directly related to the research problem, including various authors and theories in administration, vis a vis the practices used by the focused retailers. The academic knowiedge on cluster structure was considered, for this study, under the approach of the competition for similar markets in the same geographic area. The data obtained from this study had based an analysis that indicated as main results : a) consumers are not loyal to the Stores in the cluster; b) competition in a cluster is fiercer than in regular markets. But there are positive points: the Client inflow is bigger and the monitoring of the competition is easier.
 
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Publishing Date
2024-02-28
 
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