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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2005.tde-23112021-084948
Document
Author
Full name
Wilson Calil
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2005
Supervisor
Committee
Almeida, Fernando Carvalho de (President)
Marcondes, Reynaldo Cavalheiro
Reinhard, Nicolau
Title in Portuguese
Estudo exploratório sobre o ciclo de inteligência competitiva numa indústria de bens de consumo duráveis
Keywords in Portuguese
Administração de empresas
Indústria de bens de consumo
Inteligência competitiva
Abstract in Portuguese
O trabalho compara o modelo teórico do ciclo de Inteligência Competitiva de Lesca (2003) com os processos de monitoramento do ambiente externo de uma empresa do setor de bens de consumo duráveis, buscando identificar se a empresa pratica um processo de Inteligência Competitiva semelhante a esse modelo teórico. A princípio são explicados os diversos conceitos de Inteligência Competitiva encontrados na literatura, destacando qual o conceito escolhido para esse trabalho. Em seguida, discorre-se sobre os sinais antecipativos, que podem gerar informações para identificar eventos futuros de importância estratégica para as empresas, que são foco do processo de Inteligência Competitiva neste trabalho. O capítulo seguinte descreve como um processo de Inteligência Competitiva pode se inserir na estrutura organizacional da empresa. O ciclo do processo de Inteligência Competitiva é detalhado no capítulo seguinte, de acordo com as etapas propostas por Lesca (2003). Nesse detalhamento é citada a contribuição de outros autores. No decorrer do trabalho é proposta uma metodologia de pesquisa de campo e a análise das informações. A pesquisa de campo gerou um estudo de caso dividido em descrição e análise dos departamentos funcionais em termos de estrutura organizacional e monitoramento do ambiente externo, avaliando a existência ou não de um ciclo de Inteligência Competitiva, além de dois exemplos práticos de uso do processo de Inteligência Competitiva. A análise final avalia, de forma integrada os processos de Inteligência Competitiva encontrados na empresa. E, finalmente, é sugerida uma estrutura múltipla de ciclos de Inteligência Competitiva para o processo de inovação
Title in English
Exploratory study on the competitive intelligence cycle in a durable consumer goods industry
Keywords in English
Business administration
Competitive intelligence
Consumer goods industry
Abstract in English
The work compares the theoretical model of the Competitive Intelligence cycle of Lesca (2003) with the processes of monitoring a company's external environment of the durable consumer goods sector, seeking to identify whether the company practices a Competitive Intelligence process similar to this theoretical model. At first, the various concepts of Competitive Intelligence are explained found in the literature, highlighting the concept chosen for this work. Then, the anticipatory signals are discussed, which can generate information for identify future events of strategic importance for companies, which are the focus of the Competitive Intelligence process in this work. The next chapter describes how a Competitive Intelligence process can be inserted in the organizational structure of the company. The Competitive Intelligence process cycle is detailed in the next chapter, according to the steps proposed by Lesca (2003). In this detailing it is cited the contribution of other authors. In the course of the work, a field research methodology is proposed and the analysis of information. The field research generated a case study divided into description and analysis of functional departments in terms of organizational structure and monitoring the external environment, assessing the existence or not of a cycle of Competitive Intelligence, in addition to two practical examples of using the Competitive intelligence. The final analysis evaluates, in an integrated manner, the processes of Competitive intelligence found in the enterprise. And finally, a multiple structure of Competitive Intelligence cycles for the innovation process
 
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MsWilsonCalil.pdf (4.55 Mbytes)
Publishing Date
2021-11-23
 
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