• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2023.tde-12042024-161056
Document
Author
Full name
Alfredo Luis Coli Júnior
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Vasconcellos, Liliana (President)
Bido, Diogenes de Souza
Potrich, Ani Caroline Grigion
Santos, Jose Carlos de Souza
Title in Portuguese
Avaliação do uso de medalhas virtuais como componente da estratégia de gamificação em programas de educação financeira
Keywords in Portuguese
Alfabetização financeira
Conhecimento financeiro
Educação financeira
Gamificação
Medalhas virtuais
Abstract in Portuguese
O baixo nível de proficiência financeira observado no país possui diversas causas e consequências socioeconômicas, como o agravamento da desigualdade social e mercados menos eficientes. O papel da educação é fundamental para estimular o desenvolvimento das competências financeiras. Na literatura acadêmica debate-se as dimensões que constituem o construto da alfabetização financeira e como mensurá-la utilizando-se de parâmetros e escalas psicométricas. A presente pesquisa consistiu em avaliar efeitos da utilização de medalhas virtuais como componente da estratégia de gamificação em programas de educação financeira, analisando resultados quantitativos da implementação da Jornada SOFt, curso gratuito e online da FEA-USP sobre finanças pessoais e comportamentais, cuja metodologia foi constituída a partir das três dimensões mais aceitas na literatura acerca da alfabetização financeira: conhecimentos, atitudes e comportamentos financeiros. A partir de técnicas estatísticas de regressão múltipla por MQO e regressão logística aplicadas aos grupos tratado e controle, com coleta de dados antes, durante e após a intervenção didática, identificou-se que programas de educação financeira contribuem para o aumento do conhecimento e que a utilização de medalhas como estratégia de gamificação exerce influência na permanência dos alunos no programa educacional e no nível de avaliação geral do curso, porém, não necessariamente há um aumento no conhecimento adquirido por conta desta metodologia ativa. Por outro lado, características do perfil socioeconômico e demográfico se mostram como variáveis relevantes no que tange ao nível de conhecimento financeiro. Contribui-se, assim, para a literatura científica com dados e evidências empíricas do contexto brasileiro contemporâneo, apoiando futuras iniciativas públicas ou privadas que busquem fomentar este tema.
Title in English
Using badges as a component of gamification strategy in financial education programs
Keywords in English
Badges
Financial education
Financial knowledge
Financial literacy
Gamification
Abstract in English
The relationship between people and money is a controversial subject in Brazil and the low level of financial proficiency observed in the country has several socioeconomic causes and consequences, such as the worsening of social inequality and less efficient markets. In this context, the role of education is fundamental to stimulate the development of financial skills. Considering the academic literature, the dimensions that constitute the construct of financial literacy and how to measure it using parameters and psychometric scales have been debated. The present research consisted of evaluating the effects of using virtual medals as a component of the gamification strategy in financial education programs, analyzing the quantitative results of the implementation of Jornada SOFt, a free and online course at FEA-USP on personal and behavioral finance, whose methodology was constituted from the three most accepted dimensions in the literature about financial literacy: financial knowledge, attitudes and behavior. Using statistical techniques of multiple regression by OLS and logistic regression applied to the treated and control groups, collecting data before, during and after the didactic intervention, it was identified that financial education programs contribute to the increase of knowledge and that the use of badges as a gamification strategy influences the students' permanence in the educational program and the general evaluation level of the course. However, there is not necessarily an increase in the knowledge acquired due to this active methodology. Also, characteristics of the socioeconomic and demographic profile are relevant variables regarding the level of financial knowledge. Thus, is contributes to the scientific literature with data and empirical evidence from the contemporary Brazilian context, supporting future public or private initiatives that seek to promote this theme.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-05-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.