• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2020.tde-10052021-202335
Document
Author
Full name
Carla Almiñana Moreira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Dutra, Joel Souza (President)
Bido, Diogenes de Souza
Guedes, Liliana Vasconcellos
Veloso, Elza Fatima Rosa
Title in Portuguese
A prática de desenvolvimento de recursos humanos: aprendizagem individual e a intenção de permanecer na organização
Keywords in Portuguese
Aprendizagem
Desenvolvimento de recursos humanos
Práticas de desenvolvimento
Retenção
Abstract in Portuguese
Esta dissertação tem por objetivo investigar a percepção dos empregados de empresas alvo sobre a prática de desenvolvimento de recursos humanos (DRH), aprendizagem individual. A pesquisa buscou definições teóricas e modelos de DRH até chegar nas práticas que foram investigadas por meio da leitura e do levantamento de 75 artigos internacionais relacionados ao tema. Tal levantamento possibilitou compreender a aprendizagem como elemento relevante do campo de investigação do DRH e definir a aprendizagem individual como foco deste estudo. Assim, com o objetivo de investigar a percepção dos empregados sobre as Práticas de DRH no componente Aprendizagem Individual e sua associação a Intenção de Permanecer em empresas alvo no Brasil, foram utilizados dados secundários, oriundos de pesquisa desenvolvida pelo Programa de Estudos em Gestão de Pessoas (PROGEP), entidade pertencente à Fundação Instituto de Administração (FIA), foram analisados os questionários de 249.783 empregados e utilizados como métodos de análise: tabelas de contingência, teste qui-quadrado e teste de Kruskal-Wallis. A pesquisa encontrou, tanto quando analisadas cada uma das perguntas que compõem a variável Percepção sobre a Prática Aprendizagem Individual de forma independente, quanto avaliando a variável como efeito conjunto, e suas relações com a variável Intenção de Permanecer na Organização, evidências de associação entre as variáveis. Esta associação foi significativa estatisticamente em todos os testes, podendo-se pensar que quanto menos favorável a percepção dos empregados das empresas alvo sobre a Prática de DRH Aprendizagem Individual, menor a intenção dos empregados em permanecer na organização. A pesquisa pode contribuir para a construção do conhecimento de Práticas de DRH no país e para o aprofundamento do conhecimento sobre a percepção dos empregados sobre a prática aprendizagem individual.
Title in English
Human resource development practice: individual learnig and intention to stay
Keywords in English
Development practices
Human resources development
Learning
Retention
Abstract in English
This study aims to investigate the perception of employees from target companies about Individual Learning, a Human Resources Development (HRD) practice. The research moved from theoretical definitions and models of HRD to the practices that were investigated through the analysis of 75 international articles related to the theme. Such investigation made it possible to understand learning as a relevant component in the research field of the HRD and to define individual learning as a focus of the study, as well as its dimensions as guidelines for the construction of the research variable. Thus, with a focus on investigating employees' perception about the HRD Practice of Individual Learning, and its association with the Intention to Stay at the target companies in Brazil, the research used secondary data from a database developed by the Programa de Estudos em Gestão de Pessoas (PROGEP), part of Fundação Instituto de Administração (FIA), this research analyzed 249,783 employees questionnaires, using following methods of analysis: contingency tables, chi-square test and Kruskal-Wallis test. The research found, both when analyzing each of the questions that make up the variable Perception about Individual Learning Practice independently, and evaluating the variable as a joint effect, and well as its relations with the variable Intention to Stay in the Organization, evidence of association between those variables. This association was statistically significant in all tests, and one can think that the less favorable the perception of employees of the target companies about the Practice of HRD Individual Learning is, the lower the Employees' Intention to Stay in the Organization. The research can contribute to the body knowledge of HRD Practices in the context of Brazil and to the deepening of understanding about the perception of employees regarding individual learning practices
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-05-31
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.